Przyszłość biznesu - relacja z Viva Technology w Paryżu

Przyszłość biznesu - relacja z Viva Technology w Paryżu
Fot. shutterstock/AI.
Jakie są kluczowe aspekty, na które warto zwracać uwagę, by nie zamykać perspektyw na przyszłość swojemu biznesowi?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Tegoroczna edycja tego technologicznego wydarzenia przyciągnęła entuzjastów i specjalistów od technologii z całego świata. Stoiska odwiedziło ponad 165 tysięcy osób, a na hali wystawienniczej znaleźć można było ponad 13,5 tysiąca startupów oraz 400 profesjonalistów, dzielących się swoją wiedzą na prelekcjach. Kluczowe zagadnienia tej edycji to: AI & Deeptech, blockchain, klimat, różnorodność i inkluzywność, przyszłość pracy, gaming, retail, smart city i kompetencje.

AI i słuszna perspektywa

Wątkiem, który pojawiał się w prawie każdej prelekcji, była sztuczna inteligencja oraz jej potencjał. Odmieniana była "przez wszystkie przypadki", widać było jednak wyraźnie tendencję do podkreślania najważniejszego jej kontekstu - produktywności. W tym kontekście biznes powinien zwracać uwagę na rzeczywistą przewagę tej technologii czyli optymalizację i produktywność, a nie tą aktualnie komunikowaną, zachwycającą cały świat, czyli generatywną AI (modele do wytwarzania tekstu i grafik oraz innych materiałów). Słusznie zaznaczano, że AI pomaga w produkcji contentu na ogromną skalę, ale jednocześnie zwrócono uwagę na to, że konsumenci nie mają przecież więcej czasu na konsumpcję contentu - już i tak są mocno przebodźcowani. W efekcie to optymalizacja powinna stać się najważniejszym wynikiem korzystania z AI, a sama produkcja contentu powinna bazować na bardziej precyzyjnym i efektywnym tworzeniu, nie skali.

Klucz do AI - jak ją wdrożyć we własnym biznesie?

Prelegenci zaznaczali, że aby firma mogła implementować rozwiązania AI, powinna wykonać krok, jakim jest zadbanie o swoją bazę danych. Każda organizacja ma unikalne dane, z których może skorzystać i które tak naprawdę tworzą przewagę biznesową. Datasety, które będą odpowiednie i uporządkowane, pozwolą na większą transparentność procesów, ujawnienie pól do optymalizacji i w efekcie staną się podstawą do wykorzystania modeli AI. Wielokrotnie prelegenci z różnych branż podkreślali, że dane są niezwykłym assetem, ale muszą być obecne w odpowiedniej formie. Pytania, które warto sobie zadać w tym kontekście, to choćby: jakie dane trackuje się w organizacji?, czy dane te są kompletne?, czy dane te są odpowiednie do celów?, czy można tych danych użyć?

Bez wzrostu kompetencji, nie ma wzrostu organizacji

W każdej dyskusji związanej z technologiami i biznesem pojawiały się konteksty odnoszące się do poszerzania możliwości pracowników. Najważniejsze pytanie, które sugerowano, to: "Co powinniśmy zrobić, by nasi pracownicy nie byli zastępowani przez AI, ale przez nie wyposażeni (en. powered by AI) ?". Wśród najważniejszych kompetencji pracowniczych wymieniano otwartość na interakcje oraz dzielenie się wiedzą czy nastawienie na współdzielenie kompetencji. Podkreślano również to, że dziś nie chodzi już tylko o umiejętności (en. skills), ale też o nastawienie (en. mindset).

Zmiana roli CMO i relacji z CEO

Istotna dyskusja toczyła się również w kontekście tego, jak zmieniają się poszczególne role w biznesie. Zwrócono uwagę na to, że CMO to dziś rola dużo szersza i łącząca komunikację wewnętrzną z zewnętrzną. Wymaga nie tylko otwartości, ale i czujności w kontekście nowych trendów oraz musi bezustannie budzić zaufanie. Najważniejsze rady w tym kontekście to "baw się i eksperymentuj z technologią, a w efekcie próbuj ją zrozumieć", "miej przyjemność z kreatywności, ale zwracaj się w stronę danych i próbuj te dwa aspekty ze sobą łączyć" oraz "pozostawaj ciekawy - im więcej się nauczysz, tym więcej wartości wyciągniesz".

Dodatkowe aspekty dla biznesu

Wśród kuluarowych rozmów oraz na wielu prelekcjach mówiono również o innych kontekstach, na które warto zwrócić uwagę:

● Cele biznesowe i cele marketingowe często dzieli "gap", który sprawia, że organizacje nie mogą się rozwijać. Zbadanie tego kontekstu może pomóc na nowo spojrzeć na swoją organizację i zmienić kierunek działania.

● Customer Experience klienta to kluczowy aspekt analizy jakości produktów czy usług, które oferowane są klientom. Bez perfekcyjnego zmapowania tego doświadczenia i jego oceny, nie ma efektywnego rosnącego biznesu.

● Firmy małe i duże kiedyś dzieliły różne procesy i skala. Dziś mniejsze firmy stają się częścią łańcucha danych i przez to są nie tylko wartością samą w sobie, ale również są niezbędne do funkcjonowania dużych firm. Warto poszukiwać swojej wartości choćby w tym kontekście.

Podsumowanie tegorocznej edycji Viva Technology 2024

Jeśli ktoś miał wątpliwości, czy "przyszłość już nadeszła", podczas tej edycji wydarzenia rozwiał je już po kilku krokach w hali Paris Expo Porte de Versailles. Co ważne, nie jest to przyszłość tylko wizjonerska, ideowa, nastawiona na innowację z aspiracjami. To również przyszłość, która wie jak poprzez technologię zwiększać produktywność, jak rozwiązywać problemy naukowe i biznesowe, jak rozwijać to, co dotychczas wypracowaliśmy jako społeczeństwo. I pasja - zagęszczenie pasjonatów na metr kwadratowy było tam ogromne! Warto nie tylko czekać na to, co dalej będą tworzyć startupy, ale i przyłączyć się do tej rewolucji.

Autorka tekstu: Dorota Pindel Research & Development Directorka WebTalk

***

WebTalk to agencja marketingu cyfrowego z siedzibą w Warszawie, założona w 2010 roku. Oferuje szeroki zakres usług, obejmujących m. in. tworzenie i egzekucję strategii cyfrowej, zarządzanie mediami społecznościowymi, tworzenie treści, nadzór nad mediami płatnymi oraz wsparcie w obszarze e-commerce.