Ochama: chiński supermarket z zakupami online wchodzi na polski rynek

ochama
Fot. shutterstock.
Ochama, jedna z czołowych chińskich platform zakupów online, planuje wzmocnienie swojej obecności na kontynencie europejskim. Czy polscy przedsiębiorcy powinni bać się spożywczego giganta?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Ochama to internetowy supermarket należący do dużej chińskiej firmy zakupów online, Jingdong, znanego również jako JD.com. Założona pod koniec lat 90., firma JD.com początkowo działała pod nazwą 360buy.com, a w 2013 roku zmieniła swoją nazwę na obecną. Siedziba firmy mieści się w Pekinie.

Ochama: chiński supermarket z zakupami online wchodzi na polski rynek

Nie jest to pierwsza próba Ochamy na europejskim rynku. W ubiegłym roku platforma przeprowadziła testy w Holandii, a obecnie działa już w krajach takich jak Luksemburg, Belgia, Francja i Niemcy.

11 października firma ogłosiła, że rozszerza swój zasięg o aż 19 krajów, w tym również Polskę. Do tej pory zamówienia z Polski będą realizowane z Holandii, ale zważywszy na ambicje Ochamy, można oczekiwać, że wkrótce sytuacja się zmieni - relacjonuje portal Money.pl.

Wśród nowych krajów, w których Ochama będzie obecna, znajdują się m.in.: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Hiszpania i Szwecja.

Fundusz White Star Capital inwestuje w polską firmę TransactionLink. Znamy kwotę transakcji

 

Model biznesowy Ochamy

Ochama jest typowym sklepem internetowym. Firma łączy zakupy online z dostawą do domu lub opcją odbioru osobistego z punktów Ochama. Skupia się na sprzedaży żywności oraz artykułów przemysłowych. Jak wiele chińskich firm działających na rynku Europejskim oferuje często niższe ceny, niż rodzime przedsiębiorstwa. Pod tym względem działalność supermarketu spożywczego może być konkurencyjna dla polskiego biznesu. Czy właściciele firm powinni się bać chińskiego giganta? To pozostaje pytanie otwarte. Cieszyć się mogą za to konsumenci, dla których duża konkurencja na rynku spożywczym zawsze oznacza nieco niższe ceny. 

Ekspansja Ochamy na europejski rynek to znak, że chińskie firmy zakupów online dostrzegają ogromny potencjał w krajach europejskich. Polska, wraz z innymi krajami, będzie świadkiem rosnącej obecności chińskiego giganta w najbliższej przyszłości.

Robert Makłowicz wkracza w biznes. "Nie tęsknię za telewizją, mentalnie czuję się młodszy" [WYWIAD]