Mieć to coś
Anna Matysekz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Dzisiejsze studia Executive MBA Poznań-Atlanta są skierowane do osób biznesowo dojrzałych, które mają ze sobą bagaż dobrych i złych doświadczeń, które chcą tym doświadczeniem dzielić się z innymi. Co ciekawe, wielu naszych studentów ma bardzo wąsko zdefiniowany obszar wiedzy eksperckiej. W gronie naszych absolwentów są m.in. śpiewak operowy, pierwszy pilot F16 w Polsce, prorektor jednego z największych uniwersytetów, ówczesny wiceprezydent miasta Poznania. Każdy student wnosi do programu ogromną wartość, a różnorodność sprawia, że wartość ta ma odmienną naturę. Co ważne, nasze studia przeznaczone są dla osób gotowych na nie lada poświęcenie – mówimy przecież o 40 weekendach spędzonych na zajęciach dydaktycznych.
Pokolenia MBA
Pierwsze Programy Master of Business Administration (MBA) zaczęły powstawać w Polsce na początku lat 90. Nikt do końca nie wiedział, jaki ma być ich kształt, jaką funkcję na rynku edukacyjnym powinny pełnić, jakie potrzeby rynkowe zaspokajać. Często pracom wdrożeniowym towarzyszyło podglądanie i kopiowanie rozwiązań z rynku amerykańskiego czy europejskiego, które niekoniecznie odpowiadały polskim realiom. Na ówczesnej Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (aktualnie Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu) rozpoczęliśmy prace mające na celu utworzenie Programu MBA w 1994 r., pozyskując cennego partnera – Georgia State University, Atlanta – od którego mogliśmy się uczyć, jak tworzyć wartościowy program dydaktyczny z zakresu executive education.
Program Executive MBA Poznań-Atlanta przez te blisko 30 lat znacząco ewoluował. Zmieniało się curriculum programu, forma prowadzenia zajęć dydaktycznych, ale przede wszystkim zmieniało się podejście i wymagania studentów. Można wręcz pokusić się o stworzenie typologii oczekiwań studentów wobec programu Executive MBA Poznań-Atlanta.
- Oczekiwania 1.0: początkowo studenci naszego programu MBA szukali wiedzy, konkretnych praktycznych rozwiązań biznesowych, które z powodzeniem wykorzystywano na Zachodzie, a w Polsce stanowiły novum.
- Oczekiwania 2.0: Po pewnym czasie nastąpiło nasycenie rynku w wiedzę, która docierała również kanałami biznesowymi, dzięki kolejnym korporacjom wkraczającym na polski rynek. W związki z tym studenci zaczęli kłaść większy nacisk na kształcenie umiejętności.
- Oczekiwania 3.0: Przejściowo pojawił się również moment, w którym spora część studentów rozpoczynała studia MBA z myślą o zdobyciu wartościowego dyplomu, który stanowił przepustkę do kariery, wiedza i umiejętności zeszły na drugi plan – ten okres był w naszym przypadku bardzo krótki, niemal niezauważalny, ale był.
- Oczekiwania 4.0: Ostatnie kilka lat stanowi wyjątkowy okres w rozwoju Programu Executive MBA Poznań-Atlanta. Studia rozpoczynają niezwykle świadomi swej wartości kandydaci, z gotową listą słabości, nad którymi chcą pracować, budujący własną sieć kontaktów biznesowych, ale przede wszystkim poszukujący nowego pomysłu na samych siebie, chcący się zmienić. Dotyczy to ich roli menedżerskich, przywódczych, ale przede wszystkim ich executive mindset.
Przepis na sukces
Rynek studiów MBA w Polsce jest niezwykle konkurencyjny, jest też – nie ma co ukrywać – systematycznie psuty przez instytucje edukacyjne, które oferują bardzo niskiej jakości edukację. To wszystko sprawia, że trzeba się na nim wyróżniać, trzeba posiadać „to coś”, czego szukają i czego potrzebują kandydaci.
Jesteśmy jedynym programem Executive MBA w Polsce, który oferuje studia MBA w partnerstwie z renomowaną uczelnią amerykańską (J. Mack Robinson College of Business, Georgia State University, Atlanta). Od 2008 r. możemy pochwalić się globalną, rozpoznawalną na całym świecie i prestiżową (ograniczoną do 2 proc. szkół biznesu) akredytacją AMBA (Association of MBAs). Za każdym razem otrzymujemy ją na maksymalny możliwy okres 5 lat.
Nie mogę nie wspomnieć o atmosferze – to ona decyduje o naszym DNA. Tworzą ją studenci, wykładowcy, administracja programu, a składają się na nią otwartość, empatia, przyjacielskie relacje, zaufanie, a jednocześnie profesjonalizm w każdym działaniu, które podejmujemy. Przede wszystkim o sukcesie naszych studiów decydują nasi studenci, osoby naprawdę wyjątkowe. To ludzie z pasją, zaangażowani, bardzo zróżnicowani pod względem stanowisk, branż, doświadczenia zawodowego, wykształcenia, narodowości itp.
Nic dziwnego, że w rankingu „Perspektyw” to nasi słuchacze okazali się najlepszymi studentami MBA w Polsce.
Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.