Marcin Barański, VOX: Technologiczna rewolucja w branży wnętrzarskiej. Jak ją wykorzystać?

Marcin Barański, VOX: Technologiczna rewolucja w branży wnętrzarskiej. Jak ją wykorzystać?
VOXBOX to narzędzie, które umożliwia klientom marki VOX aranżację wnętrza, prawie jak w grze The Sims. Dzięki goglom VR klient może wejść do przyszłego mieszkania czy wirtualnego pokoju i sprawdzić, jak poczuje się w nowej przestrzeni. O wykorzystaniu nowych technologii w branży, która nie do końca uchodzi za innowacyjną technologicznie, opowiada w rozmowie z portalem mycompanypolska.pl Marcin Barański, CEO VOX.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

O innowacji, która może być gamechangerem w branży, rozmawiam z Marcinem Barańskim, CEO VOX.

Wiktor Cyrny: Na ile wprowadzenie tej innowacji wynikało z potrzeb jakie zgłaszali wam architekci współpracujący z klientami, a na ile było to poczucie konieczności dostosowania się do coraz bardziej wymagającego rynku?  

Marcin Barański: Prace nad nową wersją programu VOXBOX rozpoczęliśmy kilka lat temu, w wyniku obserwacji zmian zachodzących w branży retail. Przyglądaliśmy się jednak nie tylko naszym bezpośrednim konkurentom, ale też obszarom, które w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii są dużo bardziej rozwinięte, niż branża wnętrzarska.
Dziś nie wystarczy już stworzenie dobrego produktu, bo nawet jeśli wprowadzimy go na rynek i opatrzymy dobrym marketingiem, to wciąż dosyć łatwo będzie można go podrobić (co spotkało także i nas). Obecnie trzeba się skupić na budowaniu doświadczenia klienta, tworzeniu wysokiego poziomu jego satysfakcji - nie tylko z samego zakupu, ale również z tego, w jaki sposób doszło do transakcji. Dlatego tworząc VOXBOX postanowiliśmy wykorzystać wirtualną rzeczywistość i inspiracje płynące ze świat gier. Jesteśmy przekonani, że to będą dziedziny, które niezwykle mocno wpłyną niemal na wszystkie obszary naszego życia. Ostatni sukces Chatu GPT uświadamia nam, jak szybko rozwijają się tego rodzaju technologie.

Relacja z targów VOX: VOX stworzył narzędzie do projektowania wnętrz opartą na The Sims. Sprawdziliśmy to!

Zatem w skrócie: chcecie dostarczyć tak niepowtarzalnie funkcjonalną platformę, że samo jej użycie, wygoda i frajda korzystania z niej będzie przemawiać za waszymi produktami?

To ciekawe podsumowanie, ale nieco uproszczone. Platforma sama w sobie jest nie tylko narzędziem. Myślimy raczej o perspektywie kompleksowego doświadczenia klienta. Mamy przekonanie, że osoby urządzające swoje wnętrza chcą mieć poczucie sprawczości i współtworzenia projektu - razem z marką czy architektem chcą uczestniczyć w budowaniu przestrzeni, w której żyją.

Dlatego też oferujemy propozycję wartości, która jest bardziej złożona, niż samo dostarczenie produktu i narzędzia do projektowania. Te elementy mają za zadanie ułatwić proces wyboru, który jest obarczony sporym stresem. W końcu urządzamy mieszkanie mniej więcej raz na dekadę. VOXBOX ma sprawić, że ten proces będzie po prostu przyjemny i dostarczy więcej radości, a trochę mniej napięć. Nasz klient może wybrać produkty siedząc w domu w wygodnym fotelu, może je dowolnie skonfigurować, a nawet rozpocząć projekt wnętrza. Tenże projekt może też w każdym momencie wysłać do salonu i dokończyć go wspólnie z doradcą – zdalnie lub podczas wizyty w stacjonarnym sklepie. Odwiedzając salon może również skorzystać z bibliotek materiałowych, przyjrzeć się próbkom tkanin, płyt, uchwytów czy nóżek, które wcześniej widział w projekcie przygotowanym w VOXBOX. Jesteśmy pewni, że tak kompleksowe podejście pomaga klientom niwelować obawy i podejmować jak najlepsze decyzje zakupowe.

Fundamentem naszego myślenia o przyszłości jest rzeczywiście VOXBOX, jako podstawowe narzędzie integrujące wszystkie punkty styku z klientem, z architektem i z projektem fizycznym. Ten program jest pomostem pomiędzy produktem fizycznym i produktem, który możemy pokazać wirtualnie.

I jak wyglądają efekty pracy nad tą platformą?

VOXBOX został stworzony w oparciu o technologie gamingowe, ponieważ chcieliśmy wykorzystać możliwości płynące z dynamiki świata gier przy budowaniu unikalnego doświadczenia w trackie projektowania wnętrz. Zaadaptowaliśmy niektóre doświadczenia, wyniesione z gry w Simsy czy Minecrafta. To właśnie one były naszymi najważniejszymi inspiracjami.

Projektując w VOXBOX możemy zobaczyć, jak będzie wyglądało nasze pomieszczenie w różnych porach dnia. Zasymulujemy wpadanie światła słońca czy księżyca pod wybranym kątem i sprawdzimy, jak będzie wyglądać nasze wnętrze przy wybranej sile oświetlenia. Sprawdzimy nastrój przy przyciemnionych żarówkach albo czy ustawienie mebli i wszystkich produktów obok siebie nie wywoła wrażenia ciasnoty.

Zadbaliśmy o różne ważne detale i niezwykłą jakość wizualizacji, które oferuje VOXBOX, ponieważ zależy nam na tym, aby klient był przekonany, że stworzył swoje wymarzone wnętrze, w którym będzie się dobrze czuł.

Czy na pewno nie jest to trudne w obsłudze? Słyszałem już zapowiedzi prostych programów, a starcie z nimi okazało się przerastać klientów.

Od początku dbaliśmy o to, żeby proces projektowania maksymalnie ułatwić i sprawić, aby obywał się intuicyjnie. VOXBOX jest dostępny online, bez konieczności instalacji specjalnego oprogramowania – wystarczy dostęp do komputera i można w krótkim czasie samodzielnie przygotować najwyższej jakości wizualizacje z pełną listą zakupów. W stacjonarnych salonach VOX można dzięki okularom VR odbyć wirtualny spacer po zaprojektowanej przestrzeni i ostatecznie rozwiać ewentualne wątpliwości. Oczywiście są klienci, którzy chcą skorzystać z pomocy architekta czy projektanta – wówczas VOXBOX jest narzędziem wspierającym ich współpracę.

Warto również wspomnieć, że właśnie wprowadzamy nowy model biznesowy VOXBOX Studio, którego sercem jest program VOXBOX. Na powierzchni zdecydowanie mniejszej od tradycyjnego salonu sprzedaży, dajemy nieograniczone możliwości projektowania dowolnych przestrzeni. Do dyspozycji klientów oddajemy nie tylko wirtualną ekspozycję wszystkich produktów, ale też ich fizyczną reprezentację w postaci biblioteki materiałów. Skuteczność takiego rozwiązania testowaliśmy przez lata w naszych salonach i wierzymy, że będzie to kolejny krok ku wywoływaniu przyjemności płynącej z projektowania i z procesu kreatywnego.

To będzie gamechanger w branży?

Marki przekonane o tym, że są liderami od kilku dekad, więc ich pozycji nic nie zagraża, muszą się mieć na baczności. Nowe technologie mogą przetasować rynek w każdym momencie i nie jest to daleka przyszłość. W VOX zadaliśmy sobie pytanie, jak nie niszcząc tego, co do tej pory zbudowaliśmy, stworzyć model, który będzie łączył świat online z offline w spójny sposób dla tego co reprezentuje sobą nasza marka. Założyliśmy, że nie przekreślając tego co było, chcemy zrobić krok ku przyszłości. I takie podejście się opłaciło. Zainteresowanie VOXBOX Studio jest ogromne. Coraz więcej naszych partnerów uruchamia ten format, m.in. w Madrycie, Dubaju, Meksyku.

Jaki jest z tego wniosek dla innych przedsiębiorców?

Technologie tak szybko i tak dynamicznie zmieniają naszą rzeczywistość, że trzeba na bieżąco weryfikować czy pomysły wdrażane w organizacji są dopasowane do aktualnych potrzeb klientów i kierunku, w którym zmierza świat. Sztuką jest odpowiedzieć sobie na pytanie, czy aktualna strategia firmy pozwoli zrobić krok w przyszłość i dopasować się do zmian rynkowych. A jeśli nie – to warto nie ustawać w poszukiwaniu rozwiązań, które w tą przyszłość nas wprowadzą.

Czytaj dalej: Polskie Nagrody Różnorodności. Wystartował konkurs redakcji My Company Polska!

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ