Akcje Instacart wzrosły o 12% w dniu debiutu na Nasdaq

Instacart z zyskiem, ale mogło być lepiej / Fot. S
Instacart z zyskiem, ale mogło być lepiej / Fot. Sopa Images, Lightrocket
Firma dostarczająca artykuły spożywcze ma już za sobą długo oczekiwane IPO. Nie zabrakło emocji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Akcje Instacart (symbol: CART) początkowo podskoczyły o 40%, otwierając się po 42 dol., ale ostatecznie zamknęły się na 33.70 dol., gdy inwestorzy zaczęli zabezpieczać swoje początkowe zyski. Było to spowodowane ogólnie trudnym dniem na giełdzie - wiele firm odnotowało spadki. 

Instacart jest pierwszą znaczącą firmą zasilaną środkami z funduszy venture capital w USA, która weszła na giełdę od grudnia 2021 roku. Jej wyniki są precyzyjnie śledzone przez inne fundusze oraz startupy znajdujące się w późniejszej fazie rozwoju, które czekają na powrót apetytu inwestorów na ryzyko giełdowe. 

Sprawdź: Najbardziej dochodowe biznesy

Nasdaq odbił się w tym roku po ponurym 2022, ale firmy, które weszły na giełdę przed spadkami, wciąż są notowane po znacznie niższych cenach niż ich szczytowe wyceny. Dziś czeka nas z kolei kolejny debiut, firmy tworzącej oprogramowanie Klaviyo.

Instacart z udanym debiutem

Założony w 2012 roku Instacart dostarcza produkty spożywcze z sieci takich jak Kroger, Costco i Wegmans. 

Na początku 2021 roku, gdy konsumenci byli uwięzieni w domach i robili zamówienia z dostawą do domu, Instacart pozyskał środki po 125 dol. za akcję od funduszy VC takich jak Sequoia Capital i Andreessen Horowitz, a także od dużych zarządców aktywów Fidelity i T. Rowe Price.

Obecnie Instacart poświęcił wzrost na rzecz rentowności. Był to ruch wymagany do zachowania gotówki i przyciągnięcia zainteresowania kolejnych inwestorów. Przychody wzrosły o 15% w drugim kwartale do 716 mln dol. Firma zmniejszyła liczbę pracowników w połowie 2022 roku i obniżyła koszty związane z obsługą klienta i wsparciem dla kupujących.

Zobacz: CEIDG

Instacart zaczął generować zyski w drugim kwartale 2022 roku, a w ostatnim kwartale zgłosił 114 mln dol. zysku netto, w porównaniu z zaledwie 8 mln dol. rok wcześniej.

Przy kapitalizacji 11.2 mld dol., Instacart jest wyceniany na około 3,9x roczne przychody. Dostawca jedzenia DoorDash, który Instacart wymienił jako konkurenta w swoim prospekcie, jest notowany po 4.1 raza przychodów. Przychody DoorDash w ostatnim kwartale rosły szybciej, o 33%, ale firma wciąż traci pieniądze. 

Dla porównania akcje Ubera są notowane za mniej niż trzykrotność przychodów. Biznes Uber Eats jest również wymieniany jako konkurent Instacart.

Tylko ok. 8% akcji Instacart zostało wprowadzonych do obrotu podczas oferty, z czego 36% tych sprzedanych pochodziło od istniejących akcjonariuszy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ