820 tys. zł kary dla APCOA Parking Polska od UOKiK
Jak donosi portal Money.pl KNF i UOKiK przyglądają się problemom Cinkciarz.pl / Fot. shutterstock.Firma ta jest jednym z operatorów parkingu na terenie całej Polski i na ogół znajduje się na terenach przy centrach handlowych, szpitalach i biurowcach. Urząd otrzymał liczne skargi na praktyki stosowane przez przedsiębiorstwo. O sprawie informuje portal wiadomoscihandlowe.pl
Ograniczenia sposobu reklamacji
Według UOKiK, firma ograniczała sposoby składania reklamacji przez klientów, pozwalając na tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem, według urzędu, APCOA powinna była uwzględniać również zgłoszenia składane w innych formach, takich jak mailowo lub osobiście. Ponadto firma informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni, co jest sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która określa, że czas na udzielenie odpowiedzi na reklamację nie może przekroczyć 30 dni.
Niektórzy klienci, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedzieli się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. UOKiK uważa, że firma wprowadziła klientów w błąd, twierdząc, że koszty te są nieuchronne, a to wpłynęło na decyzję konsumentów odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat.
Czytaj dalej: PsiBufet sprzedany! Polski startup przejmuje konkurent z zachodu
Fałszywa nieuchronność opłat
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreśla, że procedura reklamacyjna nie może ograniczać praw konsumentów. To klienci powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji, a informacje przekazywane przez spółki powinny być prawdziwe i kompleksowe. Chróstny podkreśla, że gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem.
APCOA Parking Polska będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować konsumentów o decyzji prezesa UOKiK, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. Prezes UOKiK wyraźnie sygnalizuje, że zamierza uporządkować kwestię parkingów przy sklepach czy centrach handlowych, a urząd nadal bada działania różnych zarządców parkingów.