5 kroków do sprawnego cross-border
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2024 (104)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Mimo faktu, że e-commerce w Polsce znacząco się umocnił od 2020 r., to według badań nasi zachodni sąsiedzi wciąż wydają znacznie więcej na e-zakupy niż my. Średnie i duże polskie e-biznesy coraz częściej zwracają uwagę na te dane i budują swoje marki za granicą, gdzie konwersje są bardziej satysfakcjonujące. Warto więc nie zostawać w tyle za konkurencją i podjąć temat cross-border, przestrzegając pewnych kluczowych kroków, które pozwolą zwiększyć szanse na sukces.
Poznaj nowy rynek
Przed rozpoczęciem działalności na rynku zagranicznym dokładnie zbadaj jego specyfikę. Możesz to zrobić przez własny, głęboki research lub zatrudnić e-commerce managera z danego kraju, koniecznie tego, na który ekspansja cię interesuje. Musisz zrozumieć preferencje kulturowe i zachowania zakupowe, a także wykonać analizę konkurencji i dostępnych kanałów dystrybucji. Każdy kraj ma swoje przyzwyczajenia wynikające z trendów, jakie narzucają tam najwięksi gracze e-commerce. Konsumenci będą chętniej wybierać takie e-sklepy, które te trendy respektują. Na rynku zachodnim np. liczy się przejrzystość i czytelność platformy e-commerce, dlatego niemiecki klient chętniej kupi coś w e-sklepie, który przypomina Amazona, a klient azjatycki wybierze multikolorowy sklep, który wizualnie jest przeciwieństwem minimalizmu.
Zrozum wymogi prawne i kwestie podatkowe
Każdy kraj może mieć, i często ma, inne wymagania prawne dotyczące e-commerce, takie jak dyrektywy regulujące ochronę danych osobowych czy przepisy dotyczące handlu elektronicznego, a także kwestie podatkowe. Ważne jest, aby dokładnie przeanalizować te przepisy i dostosować działania do lokalnych norm prawnych, unikając tym samym kar i niedopatrzeń. Unikanie problemów związanych z nieprawidłowym rozliczaniem podatków czy niezrozumieniem prawa, może oszczędzić firmie niepotrzebnych kłopotów i strat finansowych.
Wybierz odpowiednie płatności i dostawy
Solidne przygotowanie się na zagraniczne rynki wymaga również zaplanowania odpowiednich metod płatności i dostaw, a także procesów zwrotów. RMA to bowiem równie ważny kawałek w e-commerce. Badania wykazują, że ponad 90 proc. konsumentów, którzy mieli styczność z łatwym procesem zwrotu towaru, deklaruje, że w przyszłości ponownie skorzystają z usług sprzedawcy. Konieczne jest więc zbadanie, jakie systemy płatności są najbardziej popularne w danym kraju oraz jakie metody dostawy i zwrotów są preferowane przez tamtejszych klientów. Dobór najbardziej popularnych form dostawy i płatności zwiększy twoje szanse na wyższą konwersję.
Działaj elastycznie
Istotne jest również podchodzenie do tematu cross-border metodą małych kroków. Jeśli posiadasz prosperujący e-sklep na rynku polskim, warto na początek wykonać jego kopię na inny rynek, zmieniając tylko kluczowe aspekty, które wymagają personalizacji z uwagi na różnice kulturowe. A może masz już jakiekolwiek doświadczenie ze sprzedażą na innych rynkach? Marka FAKRO, dla której wdrożenie na sześć rynków europejskich wykonali eksperci z Fast White Cat, najpierw zdecydowała się otworzyć e-commerce na tych rynkach, na których sprzedawała już swoje produkty offline, by zniwelować ryzyko działania na kompletnie nieznanym terytorium. Uzupełnienie tradycyjnej sprzedaży o e-commerce było doskonałym pomysłem, a ekspansja okazała się łatwiejsza z uwagi na świadomość marki w tych krajach.
Analizuj i korzystaj z (cudzych) doświadczeń
Jeśli twoja marka ma po raz pierwszy pojawić się na nowych rynkach, wdrażaj stopniową ekspansję skupiającą się także na ciągłej, dogłębnej analizie skuteczności podejmowanych czynności. Badaj swoje ruchy, analizuj konwersje i przychody z konkretnych działań, obserwuj konsekwencje każdej decyzji. Jeśli temat cross-border jest ci zupełnie obcy, warto znaleźć e-commerce software house, który ma doświadczenie we wdrażaniu platform e-commerce, także na tych dużych, wymagających rynkach. Takie wdrożenie w rękach zespołu z pokaźnym portfolio będzie bezpieczniejszą decyzją z punktu widzenia twojego biznesu, na pewno obciążoną mniejszym ryzykiem.
Więcej możesz przeczytać w 5/2024 (104) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.