Jak zostać skutecznym liderem?

Miler
Tomasz Miler, fot. archiwum prywatne.
Jak zostać charyzmatycznym liderem, który będzie mobilizował pracowników do efektywnej pracy?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Myślę, że każdy menedżer chce mieć nie tylko prestiż, który daje mu stanowisko, ale również czuć radość z efektów swojej pracy i jego zespołu.

Każdy z nas ma swój bagaż indywidualnych talentów. Każdy jest inny. Nie tylko zewnętrznie, ale i osobowościowo. Każdy menedżer pragnie, być super liderem, który motywuje innych do działania i mieć poczucie, że jego pracownicy wykonują świetnie swoją robotę. Każdy z nich chce być jeszcze bardziej skuteczny. Dla siebie, dla szefa, dla kolegów i dla pracowników.

Wielu nawet kiedy odnosi sukcesy nadal zastanawia się, jak być jeszcze lepszym szefem, jak motywować pracowników. Wielu zadaje sobie pytanie: co zrobić, żeby pracownikom chciało się chcieć i żeby nie tylko dobrze pracowali, ale byli też z tego zadowoleni?

Niby wiedzą co chcą osiągnąć, ale nie zawsze wiedzą jak? Nie wiedzą, które cechy ich wspomagają, a które blokują. Jak to odkryć? Jest na to metoda. O niej opowiem za chwilę.

Najważniejsza jest samoświadomość

Niedawno na jednym z wykładów usłyszałem o najbardziej pożądanych cechach liderów XXI wieku, to: samoświadomość, przewodzenie zmianie i rozwój innych, umiejętności budowania relacji, inteligencja emocjonalna, umiejętności strategiczne, glód rozwoju, czyli kaizenowe „ulepszanie nie ma końca” i efektywna komunikacja.

Najwyżej w tej hierarchii stoi SAMOŚWIADOMOŚĆ.  Dlaczego jest tak ważna?

Bo gdy znam siebie to:

1.     Umiem zarządzać swoimi umiejętnościami i talentami (gdy znam siebie to wiem kiedy mogę postępować zdecydowanie a kiedy empatycznie, kiedy szybko a kiedy potrzebuję refleksji i zastanowienia i czy nie lepiej oddać to zadanie komuś innemu)

2.     Wiem jak działa moje ciało i umysł (wiem kiedy iść spać, a kiedy pracować z determinacją, wiem kiedy robić przerwy a kiedy działać aż do końca zadania)

3.     Jestem otwarty na feedback innych, nie boję się opinii innych bo wiem co jest moją mocną stroną a co nie

4.     Jestem spójny wewnętrznie a dzięki temu mam więcej spokoju.

5.    Mam dystans do świata – bo biorę go na tyle poważnie jak potrzebuje.

Poznaj siebie, żeby pomagać innym

Właśnie po to, żeby być skuteczniejszym warto siebie poznać. Na rynku jest bardzo dużo badań osobowościowych m.in. MPA, Gallupa, FRIS, Disc i wiele innych. Zazwyczaj korzystam z badań MPA. Dlaczego? Bo mają bardzo wysoki wskaźnik rzetelności Alpha Cronbacha oraz w prosty sposób pokazują liderom ich kierunki do zamian.

Badania MPA badają 3 główne obszary:

SIŁĘ EGO – czyli siłę determinacji w osiąganiu celów, jak mocno wpływamy na innych i jak to wypływa na zespół,
UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNE – czyli jak się zachowujemy w kontaktach z innymi, czy lubimy ludzi i czy mamy zaufanie do siebie i do innych.  
STYL PRACY czyli jaki mam styl pracy, czy widzimy firmę z lotu ptaka, czy może z pozycji wróbla, czy mamy odwagę we wprowadzaniu nowych rozwiązań, czy wolimy skupiać się na tym co jest?

W tych trzech obszarach zawarte są wszystkie czynniki sukcesu, jakich potrzebuje lider do efektywnego zarządzania. Jak więc zostać charyzmatycznym liderem? Zacząć od sprawdzenia tego co mam? Przede wszystkim od sprawdzenia własnych hamulców i barier. Jak już je poznamy, praca nad swoją postawą będzie dużo prostsza.

Autor: Tomasz Miler, Coach menedżerów i przedsiębiorców, Trener komunikacji, sprzedaży i marginalnych zysków. Certyfikowany Expert badań MPA, Podcaster – Kaizen Miracle – od pomysłu do zysku, Autor bestsellera – „Kaizen jak osiągnąć wielkie cele małymi krokami”. Finalista konkursu Top Influencer Linkedin 2021.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY