Nowa era w BMW. Naturalne włókna od startupu Bcomp zastąpią karbon w seryjnej produkcji samochodów

bcomp w bmw
Głównym celem technologii Bcomp jest zastąpienie części tradycyjnie wykonywanych z włókna węglowego. / fot. mat. pras.
Bcomp, szwajcarska spółka technologiczna z portfela polskiego funduszu RKKVC, ogłosiła przełom we współpracy z Grupą BMW. Opracowane przez nią kompozyty z włókien naturalnych, po latach testów w motorsporcie, trafią do seryjnej produkcji samochodów. Innowacyjne materiały będą wykorzystywane zarówno w elementach zewnętrznych, jak i wewnętrznych przyszłych modeli BMW, stanowiąc ekologiczną i wydajną alternatywę dla tradycyjnych tworzyw.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z toru wyścigowego na ulice

Współpraca Bcomp i BMW to klasyczny przykład strategii „race-to-road”, czyli przenoszenia rozwiązań sprawdzonych w ekstremalnych warunkach do aut produkowanych seryjnie. Partnerstwo rozwijało się przez lata na platformach wyścigowych takich jak Formuła E, DTM czy GT4. Już w 2019 roku w bolidzie BMW iFE.20 zastosowano elementy z kompozytów Bcomp, a model BMW M4 GT4 z 2022 roku posiadał ich więcej niż jakikolwiek inny samochód wyścigowy tej klasy. Doświadczenia zebrane na torze pozwoliły udowodnić, że materiały te są nie tylko ekologiczne, ale również wytrzymałe i niezawodne.

Ekologiczna alternatywa dla włókna węglowego

Głównym celem technologii Bcomp jest zastąpienie części tradycyjnie wykonywanych z włókna węglowego. Bazą dla tych innowacyjnych kompozytów są naturalne włókna lniane, których produkcja jest znacznie mniej obciążająca dla środowiska. Konkretnym przykładem korzyści jest dach nowej generacji BMW M3. Zastąpienie w nim włókna węglowego kompozytem Bcomp pozwala na redukcję emisji CO₂e w samym procesie produkcyjnym o około 40%, nie licząc dodatkowych korzyści związanych z późniejszym cyklem życia produktu.

Design i produkcja na dużą skalę

Współpraca nie ograniczyła się jedynie do technologii, ale objęła również design. Stworzono wzór i kolorystykę tkaniny kompozytowej, która spełnia rygorystyczne wymogi homologacyjne, nawet dla tak kluczowych elementów jak struktura dachu. Co ważne, materiały Bcomp są gotowe do wdrożenia na masową skalę. Elementy takie jak dach będą produkowane w zautomatyzowanym procesie RTM (formowanie wtryskowe z transferem żywicy), co zapewnia szybkość i powtarzalność. Inne części powstaną w popularnym w branży procesie pre-preg, gdzie wstępnie nasączone żywicą włókna są formowane i utwardzane pod wysokim ciśnieniem, co gwarantuje sztywność.

Strategiczne wsparcie i przyszłość

Przyspieszenie prac i wdrożenie technologii do produkcji seryjnej było możliwe dzięki strategicznym inwestycjom funduszu BMW i Ventures, który wsparł finansowo Bcomp w 2022 i 2024 roku. Jak podkreślają obie firmy, udana industrializacja materiałów to dopiero początek. Ten projekt pokazuje, że zrównoważone rozwiązania mogą z powodzeniem sprostać najwyższym wymaganiom współczesnej motoryzacji, otwierając drzwi do dalszych innowacji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ