Na gwiazdkę

Książki dla przedsiębiorców
Książki dla przedsiębiorców, fot. materiały prasowe
W czasie poszukiwań świątecznych podarunków dla innych, można zrobić prezent samemu sobie. Najlepiej taki, który zostanie z nami na długo i poprawi nasze życie na dobre.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2021 (75)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wszechmocny Amazon. Jeff Bezos i jego globalne imperium

Brad Stone
wydawnictwo: Albatros

Idealny prezent na gwiazdkę dla przedsiębiorcy, także takiego, któremu właśnie… nie idzie. Historia Jeffa Bezosa i jego imperium daje nadzieję, że można zaczynać (dosłownie!) w garażu i w 30 lat zbudować największą firmę na świecie, że można popełniać koszmarne błędy, a potem – bez większego szwanku – wykaraskać się z naprawdę solidnych opałów.

Brad Stone przygląda się Jeffowi Bezosowi i jego Amazonie od lat. Opisuje firmę, która dziś jest tytanem technologii i głównym rozgrywającym e-commerce. Próbuje zrozumieć relacje wewnątrz Amazona, jej postrzeganie przez konkurencję, zwroty w prowadzeniu biznesu i mechanizmy, które za nim stoją. Najwięcej uwagi poświęca jednak samemu twórcy imperium, który zaczynał jako technologiczny geek, a dzisiaj jest miliarderem o globalnych ambicjach, a jego życie prywatne stało się pożywką dla tabloidów. Tak czy siak, tegoroczny święty Mikołaj znów po prezenty pojedzie do Jeffa Bezosa.

Jak zmieniać

Katy Milkman
wydawnictwo: Insignis

Jak stąd, gdzie jesteś, dostać się tam, gdzie chcesz się znaleźć, czyli co nauka mówi o zmianach – brzmi podtytuł tej książki, a zarazem jej najkrótsza recenzja. W pierwszym odruchu można wzruszyć ramionami – ot, kolejna pozycja, w której ktoś doradzi nam wytrwałość i trzymanie się wcześniej wyznaczonego celu… Na szczęście nie tym razem!

Dr Katy Milkman odwraca wektor i przygląda się naszym cechom, które nas od zmian odciągają, np. lenistwu, prokrastynacji czy zapominalstwu. Zna się na tym, jak mało kto – jest behawiorystką, wykładowczynią na uniwersytecie w Pensylwanii i gospodynią Choiceology, popularnego podcastu na temat ekonomii behawioralnej. Dobrze wie, że nie można w pełni pozbyć się niepożądanych uwarunkowań i przyzwyczajeń. Są one częścią ludzkiej natury, więc zamiast bezskutecznie z nimi walczyć, powinniśmy je przechytrzyć i sprawić, by zaczęły działać na naszą korzyść. Aby to osiągnąć, potrzebujemy po prostu dobrej strategii. Czy warto czytać Milkman? Google, Departament Obrony USA i amerykański oddział Czerwonego Krzyża, którzy korzystali z jej porad, gorąco ją w każdym razie polecają.

Z kim ja muszę pracować?

Per Henrik Strenstrom
wydawnictwo: Wielka Litera

Każdy ma w pracy jakiegoś idiotę – pisze wprost Per Henrik Stenstrøm, norweski dziennikarz z 25-letnim stażem. I nie ważne, czy pracujemy w gazecie w Oslo czy w restauracji w Krakowie, jesteśmy prezesem firmy czy jej kurierem. Wszyscy mamy z pracowymi idiotami pod górkę. Czasem ktoś z nas nie wytrzymuje i robi awanturę, bo nie może już słuchać przemądrzałych wywodów kolegi. Ba! czasem ktoś zwalnia się z pracy, bo jest w niej zbyt wielu idiotów, by później okazało się, że w nowym miejscu pracy jest ich jeszcze więcej.

Stenstrøm w zabawny sposób portretuje siedem typów najbardziej irytujących kolegów zza biurka (to m.in. chwalipięta, przemądrzały, gwiazda czy pasażer na gapę) i podpowiada, jak ich spacyfikować. Nie oskarża, raczej widzi w tym swoisty teatr, a nas jako odgrywających konkretne role. Najciekawsze jest oczywiście odkrycie, którą z nich pełnimy sami.

To proste. Bez wysiłku rób to, co ważne

Greg McKeown
wydawnictwo: MT Biznes

Znasz to uczucie, kiedy biegniesz coraz szybciej, ale nie zbliżasz się do celu? Chce dać z siebie więcej, ale brakuje ci energii? Wszystko jest o wiele trudniejsze, niż powinno być? I nie mówimy teraz o nocnym koszmarze, który chyba każdy z nas kiedyś śnił, ale codziennych zmaganiach zarówno w życiu, jak i w biznesie.

Od samego przeczytania książki „To proste” rzecz jasna nie przybędzie ci skuteczności, ale już wprowadzenie w życie kilku rad Grega McKeowna sprawi, że „rzeczy” staną się łatwiejsze. Autor bestsellerowego „Esencjalisty” tym razem na warsztat bierze wydajność. Pokazuje proste strategie, dzięki którym można osiągnąć pożądane wyniki bez narażania się na przemęczenie, frustrację i wypalenie. McKeown pokazuje, jak przekształcić żmudne zadania w przyjemne rytuały, jak wyznaczyć sobie tempo możliwe do utrzymania na dłuższą metę, zamiast robić wszystko w pędzie, jak upraszczać procesy poprzez usuwanie niepotrzebnych kroków. Brzmi jak piękny sen? A jednak działa, i to na jawie.

My Company Polska wydanie 12/2021 (75)

Więcej możesz przeczytać w 12/2021 (75) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ