Motonewsy. Marzec 2021
Skoda, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2021 (66)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Nowości motoryzacyjne - Škoda na prąd wkracza do Polski
Choć Škoda miała już w swojej ofercie auta na prąd, to jednak teraz znacznie poszerza ofertę elektrycznych pojazdów. Pierwszą ważna nowością jest crossover Enyaq iV, który właśnie trafia do dilerów, również w Polsce. Wkrótce dołączą jednak do niego kolejne modele.
Enyaq iV to pierwszy elektryczny crossover Škody, który – co nie jest niespodzianką – jest bardzo bliski konstrukcyjnie Volkswagenowi ID.4. Nowy model czeskiej marki dostępny jest obecnie w dwóch wariantach, które różnią się pojemnością baterii oraz mocą silnika. Tańsza odmiana, za 182,3 tys. zł, ma na pokładzie akumulator o pojemność 62 kWh i 179-konny motor. Natomiast droższa wersja, za 211,7 tys. zł, daje do dyspozycji baterię o pojemności 82 kWh oraz 204-konny silnik. Im większa pojemność ogniw, tym więcej kilometrów można przejechać po naładowaniu „pod korek”. Oba modele można ładować prądem o mocy 50 kW, ale w tańszym jest możliwość ładowania z mocą 100 kW, a w droższym – aż 125 kW. Ładowarek o takiej mocy nadal jednak nie ma zbyt wiele.
Škoda daje też spore możliwości doboru dodatkowych opcji, które wymagają dopłaty. To m.in. system bezkluczykowy, tempomat z automatyczną regulacją prędkości czy zestaw kamer, które pokazują obraz wokół auta, albo mocne reflektory diodowe. Ciekawe, że czeska marka daje pod tym względem zdecydowanie większy wybór niż Volkswagen, który nabywcom modelu ID.4 proponuje tylko kilka gotowych konfiguracji. Z drugiej strony, wybranie kilku ciekawych dodatków sprawia, że łatwo jest cenę elektrycznego crossovera Škody podnieść do grubo ponad 200 tys. zł. Cóż, ekologiczna motoryzacja nie jest zbyt tania.
---------------------------------------
Nowości motoryzacyjne - luksusowy model marki DS – jakość kosztuje
Już dawno nie było równie imponującego samochodu z Francji. Nowy model DS 9, marki należącej do koncernu PSA, wyróżniają nietuzinkowa stylizacja oraz ogromne możliwości doboru detali, dzięki którym każdy egzemplarz będzie skrojony na miarę. Cena nowego auta nie będzie jednak mała.
Entuzjaści francuskiej motoryzacji długo czekali na model DS 9, który jest luksusową limuzyną, jakiej już dawno nie proponowali producenci z tego kraju. Auto ma przyciągać klientów m.in. atrakcyjnym wyglądem. Zdaniem przedstawicieli marki wykończenie wnętrza nowego modelu auta DS ma kojarzyć się ze światem mody i sztuki. Ile będzie kosztować ten model? Polski importer poinformował, że za podstawową wersję trzeba będzie zapłacić ponad 205,9 tys. zł. Czy to dużo?
Jeśli porównamy ją z niemieckimi rywalami, takimi jak Audi, Mercedes lub BMW, to nie jest to wygórowana cena. Szczególnie, że DS 9 to naprawdę potężna limuzyna.
---------------------------------------
Nowości motoryzacyjne - Japończycy tym razem górą
Koncern Toyota został największym sprzedawcą aut na świecie. Wyprzedził w tej kategorii Volkswagena, który przewodził zestawieniu przez pięć ostatnich lat. Japończycy w trudnym roku pandemii mniej odczuli jej skutki niż niemiecki rywal.
W 2020 r. światowym liderem sprzedaży został koncern Toyota, do którego należą także Lexus, Daihatsu oraz Hino. Sprzedaż japońskiego koncernu spadła w 2020 r. o 11 proc. w porównaniu z 2019 r. i wyniosła 9,5 mln egzemplarzy. To zdecydowanie mniejsza strata niż ta, którą odnotowała Grupa Volkswagena. Sprzedaż niemieckich aut spadła bowiem o 15 proc. do 9,3 mln sztuk. W przypadku koncernu zza naszej zachodniej granicy mową o licznych markach, jak Audi, Porsche, Škoda, Seat, Bentley, Bugatti oraz Lamborghini. Koncern Volkswagen produkuje także ciężarówki: marek Scania i MAN. Oczywiście zmiana lidera nie zmienia faktu, że Volkswagen jest najmocniejszy w Europie, Toyota z kolei w Ameryce Północnej i oczywiście w Japonii.
Koncerny motoryzacyjne liczą, że w 2021 r. sprzedaż samochodów wzrośnie. Prawdopodobnie zyskają też popularność samochody elektryczne – na nadchodzące miesiące zaplanowano mnóstwo premier.
Więcej możesz przeczytać w 3/2021 (66) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.