Marka to ty. Marka Godna Zaufania

Marka Godna Zaufania
Marka Godna Zaufania, fot. Adobe Stock
Wydaje się, że marka osobista ma niewiele wspólnego z budowaniem wizerunku firmy. Wiele firm bagatelizuje ten aspekt, uważając, że liczy się co najwyżej marka szefa czy najważniejszych menedżerów. To błąd, bo personal branding pracowników jest ważnym elementem składowym w tworzeniu marki godnej zaufania. Oto trzy powody, dla których warto wspierać swoich ludzi w budowaniu ich osobistego brandu.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2021 (69)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wiarygodność

W świecie mediów społecznościowych rola i waga słów szeregowego pracownika nabiera zupełnie nowego wymiaru. Dziś jedno zdanie opublikowane w sieci może mieć ogromną siłę rażenia. Z mediów społecznościowych korzysta ponad 3,8 mld ludzi na świecie, a to oznacza aktywność niemal połowy ziemskiej populacji.  Pracownicy, którzy budują swoją markę osobistą, najczęściej zamieszczają w sieci wpisy, które związane są z ich profesjonalizmem, umiejętnościami, ale i wyzwaniami zawodowymi, które nieodłącznie wiążą się z marką, dla której pracują. Mówią o firmie, mówią o produktach, mówią o usługach. A każde ich dobre słowo wzmacnia nie tylko ich ekspercką pozycję w mediach społecznościowych, ale także wiarygodność brandu, dla którego pracują. A to ważne w procesie budowania marki godnej zaufania. 

Jak pokazuje raport Edelman Trust Barometer 2020, aż 54 proc. ludzi uważa wszelkie informacje o firmie za wiarygodne i bardzo wiarygodne, jeśli pochodzą one od zwykłego pracownika. Mniej ma zaufanie do tego, co mówią o firmie i jej produktach czy usługach jej prezesi (47 proc.) czy zarząd (44 proc.). Za najbardziej uczciwe, a co za tym idzie godne wiary, są opinie osób, które pełnią funkcje ekspertów technicznych w firmie – aż 68 proc. ludzi im wierzy. 

Lojalność

Pracownicy budujący własną markę potrzebują zaplecza do tego, by uwiarygadniać swój profesjonalny przekaz. To punkt, w którym zarówno potrzeby firmy, która chce budować swój obraz jako marki godnej zaufania, jak i pracownika, którego celem jest budowanie swojego eksperckiego wizerunku się stykają. Połączenie sił w tym punkcie to sposób, by obie strony odniosły sukces. – Pracodawca myślący o przyszłości uznaje, że sytuacja win-win ma miejsce, gdy pracownik zyskuje większe uznanie w swojej niszy – przekonują Bary Feldman i Seth Price, autorzy książki „The Road to Recognition”. Ich zdaniem pracodawcy powinni odłożyć na bok swoje obawy związane z tym, czy opłaca im się wspierać swoich podwładnych w budowaniu marki własnej i skupić się na pomocy im w tym wyzwaniu. 

Taka postawa to klucz do lojalności. I to nie tylko rozumianej jako deklaracja pozostania na wiele lat u tego samego pracodawcy, ale także jako relacji na całe życie. Pracownicy, którzy mają poczucie wsparcia pracodawcy w rozwijaniu kariery i budowaniu ich marki osobistej, nawet po rozstaniu się z firmą czują się z nią związani i mówią o niej dobrze. A to oznacza, że wiarygodność ich słów wzrasta jeszcze bardziej, bo nikt nie może im zarzucić, że mówią o marce, produktach lub usługach dobrze, by coś na tym zyskać. Warto wykorzystać ten element w budowaniu wizerunku firmy jako pracodawcy. Tym bardziej że jak wynika z badania „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów” przygotowanego przez pracuj.pl: „Polacy to pracownicy świadomi i wymagający. Szukając swojego „wymarzonego” miejsca pracy, biorą pod uwagę obietnice marki składane na rynku oraz weryfikują je z realnymi doświadczeniami pracowników i kontrahentów”. A to oznacza, że aż 64 proc. osób przy wyborze nowego pracodawcy kieruje się wizerunkiem i opiniami o firmie.

Bliskość

– Zbliż się do swoich klientów bardziej niż kiedykolwiek. Tak blisko, że powiesz im, czego potrzebują na długo przed tym, jak sami zdadzą sobie z tego sprawę – to stwierdzenie Steve’a Jobsa nabiera dziś nowego znaczenia. Klienci zmęczeni są wielkimi bezosobowymi brandami, bo mają poczucie, że są dla nich tylko jednym z wielu klientów, a chcą się czuć wyjątkowo. Dlatego tak wielką furorę na rynku robią kraftowe piwa, warzywa od lokalnych dostawców czy butikowe kawiarnie. One wszystkie sprawiają, że klient ma poczucie, że osoba która tworzy produkty jest blisko nich. Dzięki pracownikom, którzy aktywnie budują swój wizerunek w mediach społecznościowych, firma ma szanse zbliżyć się do swoich klientów. Im częściej będą oni mieli kontakt z pracownikami, tym częściej będą mieli także poczucie kontaktu z całą firmą, będą więc czuli z nią bliższą więź i głębszą relację. Jak policzyła firma Smarp, aktywny pracownik budujący swoją markę w mediach społecznościowych ma ok. 420 znajomych na Facebooku, 400 kontaktów na LinkedIn i 360 obserwujących na Twitterze – to oznacza spore zasięgi. Liczy się nie tylko ilość kontaktów z klientami, ale także informacje, jakie otrzymują. Jeśli ktoś skupia się na budowaniu profesjonalnej marki osobistej, to z zasady dobrze mówi o swoich pracodawcach. Wynika to choćby z tego, że skoro poświęcił swój czas na pracę w danej firmie, to znaczy, że była ona tego warta. A to w połączeniu z siłą marketingu szeptanego sprawia, że rośnie przekonanie, że jest to firma, o której można powiedzieć – marka godna zaufania. Nie wolno też zapominać, że aż dwie trzecie kandydatów zanim wyśle CV, sprawdza w internecie opinie o pracodawcy, a co druga osoba zasięga języka u znajomych, chcąc wiedzieć, jak naprawdę się pracuje w danej firmie.

----------------------------------------------

Odpowiadamy na wyzwania

Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska

DPD Polska od 30 lat buduje wizerunek skutecznej i zaufanej marki, która doręcza paczki bezpiecznie, na czas, w sposób odpowiadający potrzebom odbiorców. Rozwijając długofalowe relacje z przedsiębiorcami, pomaga im utrzymać ciągłość biznesową nawet w tak trudnych sytuacjach jak ogólnoświatowy kryzys zdrowotny. W minionym roku doszedł bowiem nowy ważny dla nadawców i odbiorców czynnik zaufania – niezawodność serwisu w pandemii.

Dziś, m.in. z powodu ograniczeń w tradycyjnym handlu, zainteresowanie zakupami w sieci dynamicznie wzrasta, a nabywcy coraz częściej wypełniają wirtualne koszyki dobrami pierwszej potrzeby. Stanowi to wyzwanie dla firm kurierskich, które pełnią funkcję łącznika pomiędzy konsumentami a dostawcami tych artykułów. Za pozytywnymi doświadczeniami klientów i odbiorców stoi sprawna logistyka, nowoczesna infrastruktura, a także narzędzia, które włączają konsumenta w proces doręczenia i tym samym dają mu poczucie kontroli nad dostawą zamówienia. Zarządzanie doręczeniem ułatwia m.in. aplikacja mojapaczka.dpd.com.pl i wygodnie rozlokowane punkty nadań i odbiorów DPD Pickup zapewniające dostęp do usług kurierskich zgodnie z potrzebami klienta.

Okazuje się, że w oczach konsumentów najwięcej zyskują te marki, które wykazują troskę nie tylko o jakość i skuteczność usług, ale też znajdują odpowiedzi na wyzwania współczesności takie jak zmiany klimatu. Tę tezę potwierdzają wnioski z corocznych analiz Barometr E-shopper DPDgroup. Mając je na uwadze, postawiliśmy na rozwój nisko i zeroemisyjnej floty, zagęszczanie sieci DPD Pickup umożliwiającej samodzielne odbiory oraz przekształcanie infrastruktury zgodnie ze standardami energooszczędności i zrównoważonego rozwoju. 

 

My Company Polska wydanie 6/2021 (69)

Więcej możesz przeczytać w 6/2021 (69) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ