Koniec Lotniska Chopina - zniknie wraz z otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego?

lotnisko chopina
Fot. shutterstock.
Rządowa strategia dla branży lotniczej zawiera zaskakujące założenie dotyczące przyszłości Lotniska Chopina w Warszawie. Według projektu, lotnictwo cywilne zniknie z tego lotniska po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wielu ekspertów, posłów i przedstawicieli branży wyraża obawy co do tej decyzji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać 37 km na zachód od Warszawy to flagowy projekt rządu Zjednoczonej Prawicy. Według projektu CPK, pierwszy etap jego funkcjonowania będzie w stanie obsługiwać aż 40 mln pasażerów rocznie.

Rządowa strategia dla branży lotniczej

Zgodnie z niedawno opublikowaną rządową strategią dla branży lotniczej kluczowe lotnisko na warszawskim Okęciu ma zakończyć działalność dla cywilów wraz powstaniem CPK, co budzi ogromne kontrowersje w wielu środowiskach.

Rząd zapowiada, że nowy port lotniczy ma być jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce i odgrywać kluczową rolę w rozwoju transportu lotniczego. W jego skład wejdą również inwestycje kolejowe, które umożliwią szybkie i wygodne podróżowanie między Warszawą a innymi dużymi miastami w kraju. Jednak nie brakuje sceptyków tej inwestycji - eksperci różnych dziedzin, a także politycy opozycji zaznaczają, że w wielu wymiarach decyzja o budowie CPK jest chybiona.

Wałęsa wstawia się za kurierami platform: nawet 41 proc. czasu pracy świadczą nieodpłatnie

Koniec ruchu cywilnego na Lotnisku Chopina

O sprawie pisze szerzej portal Money.pl, który zaznacza, że wcześniejsze spory między ministrem infrastruktury a rządowym pełnomocnikiem ds. CPK zostały ostatecznie zażegnane przez Stały Komitet Rady Ministrów. W wyniku rozmów podjęto decyzję o zakończeniu działalności komercyjnej Lotniska Chopina w Warszawie w momencie uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Przeniesienie ruchu cywilnego na CPK budzi wiele obaw i pytań, zwłaszcza że Lotnisko Chopina cieszy się ogromną popularnością wśród pasażerów. Port na warszawskim Okęciu jest jednym z najbliżej położonych względem centrum miasta ze wszystkich europejskich stolic. To sprawia, że po wylądowaniu turyści mogą dojechać do głównych atrakcji Warszawy w ciągu około 20 min za bardzo niską kwotę (bilet na SKM to koszt około 5 zł dla osoby dorosłej). To wszystko stanowi o atrakcyjności miasta dla turystów.

Decyzję o zamknięciu tego lotniska dla pasażerów uznaje się za kontrowersyjną, a rosnąca liczba głosów sprzeciwu wskazuje na to, że temat będzie wzbudzał dyskusje w najbliższym czasie. Być może eskalacja niektórych problemów jest na rękę władzy, stającej w kampanijne szranki z opozycją. Najbliższe wybory są kluczowe z perspektywy przyszłości CPK - jeśli wygra je opozycja idea CPK prawdopodobnie się oddali - na co liczą przede wszystkim mieszkańcy domów i działek, które gigalotnisko zmiecie z powierzchni.

Przyszłość transportu lotniczego w Polsce

Przebudowa transportu lotniczego w Polsce nie jest łatwym zadaniem. Wprowadzenie Centralnego Portu Komunikacyjnego ma na celu zwiększenie efektywności i atrakcyjności polskiego transportu lotniczego. Jednak planowane przeniesienie lotnictwa cywilnego z Lotniska Chopina na CPK budzi wiele obaw wśród pasażerów, przewoźników oraz ekspertów.

Czy to koniec Lotniska Chopina w Warszawie? Czy nowy Centralny Port Komunikacyjny spełni oczekiwania i stanie się nowym centrum transportu lotniczego w Polsce? Decyzje i ich skutki będą nadal analizowane i dyskutowane, a losy obu portów będą wzbudzały zainteresowanie opinii publicznej w nadchodzących miesiącach. Ostatecznie to inwestorzy, rząd i przedstawiciele branży będą decydować o przyszłości transportu lotniczego w Polsce.

Wartość inwestycji venture capital w Polsce w II kwartale 2023 roku wyniosła 429 mln zł

ZOBACZ RÓWNIEŻ