Marka Godna Zaufania – 23 wspaniałych

© SHUTTERSTOCK
© SHUTTERSTOCK 67
Sukces przychodzi wtedy, gdy dajesz od siebie więcej niż ktokolwiek inny – przekonuje Tony Robbins, słynny amerykański mówca motywacyjny (notabene sam będący doskonałym przykładem, jak skutecznie budować wartość swojej marki). Poznajmy tych, którzy – w opinii naszych czytelników – robią to najlepiej.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2017 (22)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Przedsiębiorcy nie kierują się sentymentami – wybierają partnerów, z którymi będą w stanie najlepiej realizować swoje biznesowe cele. W tym kontekście nazwa wyróżnienia, które przyznajemy w ramach naszego badania, nabiera szczególnego znaczenia. Nie poddajemy ocenie wyłącznie wąsko rozumianego postrzegania marki, ale wspólnie z naszymi czytelnikami szukamy dostawców produktów i usług, które łączą trzy tytułowe atrybuty: stanowią synonim silnej marki (dzięki temu łatwiej dotrzeć do ich oferty), są godne (mają poczucie własnej wartości i jakości) oraz oferują bezcenny w dzisiejszych czasach kapitał – zaufanie. 

Cykliczny charakter naszego badania pozwala porównać, czy i jak czas weryfikuje ów kapitał. Okazuje się, że nie wszystko płynie, że ciągła zmienność nie jest immanentną cechą naszych czasów. Aż 15 zwycięzców w swoich kategoriach to marki, które utrzymały pozycję lidera sprzed roku. W tym gronie są prawdziwi mistrzowie – przedsiębiorstwa, które stały się niemal synonimem danej kategorii. Taką pozycję w świadomości przedsiębiorców mają Microsoft (58,1 proc. wskazań w kategorii „oprogramowanie dla firm”), Orlen (56 proc. głosów w kategorii „stacja benzynowa”), LOT (ponad 55 proc. w kategorii „linie lotnicze”), Kruk (55 proc. – „firma windykacyjna”), HP (54,2 proc. – „urządzenia kopiująco-drukujące”) i PZU (50,3 proc. wszystkich głosów oddanych na ubezpieczycieli). 

Na dodatkowe wyróżnienie w tej grupie zasługuje marka Kruk: odnotowała największą poprawę wyniku spośród wszystkich, które utrzymały pierwsze miejsce. Rok temu, aby zająć tę pozycję, wystarczyło jej 20,7 proc. wskazań, w tym – uzyskała dwuipółkrotnie lepszy rezultat. Dużo więcej głosów dostała także marka Lux Med, ponowna zwyciężczyni w kategorii „opieka medyczna dla pracowników” (wzrost z 20 do prawie 34 proc.). 

Jak zawsze ciekawe są marki, którym udała się trudna sztuka detronizacji lidera. W tym roku takich debiutantów na najwyższym stopniu podium mamy ośmiu. Podwójnym zwycięzcą okazał się mBank – nowy numer jeden w kategoriach „bank oferujący konto firmowe” i „bank oferujący kredyty/pożyczki dla firm”. Awans na pozycję lidera odnotowały ponadto: Lenovo (w kategorii „komputer osobisty”), Play (w kategorii „operator telekomunikacyjny”), Raiffeisen-Leasing i Idea Leasing (ex aequo jako numer jeden w „leasingu”), Audi („samochód osobowy”), Raben („usługi logistyczne”) oraz PGE („dostawca energii dla firm”). 

W tym roku przed naszymi respondentami, którymi byli głównie właściciele i prezesi firm oraz kadra kierownicza, postawiliśmy też dodatkowe zadanie. Poprosiliśmy o opisanie wybranych marek pod kątem trzech kryteriów: jakości, innowacyjności oraz silnego wizerunku, dzięki czemu ocena zyskała szerszy wymiar (wysoko w tych dodatkowo ocenianych aspektach uplasował się np. wspomniany już Orlen). 

Wraz z rozstrzygnięciem niniejszego konkursu zaczyna się kolejna rywalizacja – o prymat w rankingu Marka Godna Zaufania 2018. Wydaje się, że walka będzie szczególnie zacięta, gdyż zagęszcza się grono marek aspirujących do czołówki. W 2016 r. przedsiębiorcy wymienili ich łącznie ponad 300, a w tej edycji badania – już ponad 350. Karty nie są więc rozdane raz na zawsze. A poza tym należy się tylko cieszyć, że w świadomości respondentów przybywa firm, które chcą opierać swój rozwój na silnej, godnej zaufania marce. 


Izabella Anuszewska, Research Unit Director Kantar Millward Brown

W pierwszej połowie 2017 r. przeprowadziliśmy drugą już edycję badania Marka Godna Zaufania. Respondentami byli przedsiębiorcy, którzy reprezentowali zróżnicowany profil demograficzny i zawodowy. Dało się zauważyć nieznaczną przewagę kobiet, gros osób należało do kategorii wiekowej 35–54 lata, ale szeroko reprezentowani byli również młodsi przedsiębiorcy. Próba była rozproszona pomiędzy poszczególne województwa i odzwierciedlała faktyczne zróżnicowanie geograficzne. 

Podobnie jak w minionym roku teraz również zadaniem naszych respondentów, przedsiębiorców z firm różnej wielkości, było wskazanie – w obrębie 23 kategorii – marek, którym najbardziej ufają. Warto zauważyć, że podobnie jak w poprzedniej edycji badania grono liderów zaufania było w większości reprezentowane przez marki o zasięgu globalnym. Jednak kilka krajowych marek, laureatów zeszłorocznego plebiscytu, zachowało swoje wiodące pozycje. 


Więcej informacji i pełne wyniki dostępne na stronie www.MarkaGodnaZaufania.pl

baner 970x200
My Company Polska wydanie 7/2017 (22)

Więcej możesz przeczytać w 7/2017 (22) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie