Internetowa rewolucja w małych sklepach
fot. materiały prasoweSklepy małoformatowe w całej Polsce zyskały dostęp do tysięcy nowych produktów. Ruszyła platforma marketplace dla rynku niezależnego prowadzona przez firmę Eurocash.
Niezależny handel się profesjonalizuje. Udział sklepów małoformatowych w całym rynku FMCG w Polsce wynosi wartościowo 44 proc. Jego wartość wynosi aktualnie ok. 128 mld zł brutto . Sklepy małoformatowe w ciągu ostatnich trzech lat rosną w tempie 5,0-6,0 proc. rocznie, szybciej rozwijają się tylko dyskonty. By móc z nimi konkurować, sklepy mniejszych formatów muszą rozwijać się błyskawicznie i wdrażać nowe technologie, które przyciągną konsumentów.
Od września 2019 roku właściciele sklepów małoformatowych w całej Polsce będą mieli dostęp do platformy marketplace - eurocash.pl Market, która pozwoli im uzyskać dostęp do dziesiątek tysięcy nowych produktów, których nie mieli dotąd w swojej ofercie.
– Uruchomienie eurocash.pl Market to wielka zmiana dla polskiego rynku niezależnego – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash.
- Wyobraźmy sobie, że do tej pory przedsiębiorca mógł zamówić do swojego sklepu ok. 11 tys. produktów. Teraz, dzięki eurocash.pl Market, ich liczba docelowo wzrośnie nawet do pół miliona. Poza tą znaczącą zmianą w zakresie oferty, jest jeszcze inna, wg mnie dużo istotniejsza. Dyskonty w Polsce w większości swoich placówek sprzedają takie same produkty. Na półkach mają ich średnio ok. 2 tys. Oznacza to, że mają jedną, uniwersalną ofertę i strategię dla każdego konsumenta, w każdym miejscu w Polsce. Jednak przyszłość w handlu będzie należeć do tych, którzy będą potrafili dostosować się do konsumenta indywidualnie. Widać to już po rosnącym znaczeniu rynku e-grocery i zakupów w internecie. Chcemy kupować to, czego naprawdę potrzebujemy i kiedy chcemy. eurocash.pl Market pozwoli detalistom stworzyć własną strategię w pełni dopasowaną do konsumentów z ich lokalnego otoczenia. Będziemy mieć zatem setki, tysiące takich ofert produktowych „szytych na miarę” – dodaje Amaral.
E-rewolucja w handlu niezależnym
Eurocash.pl Market to platforma typu marketplace, która połączy bezpośrednio producentów towartów i produktów z ok. 10 tys. klientów Grupy Eurocash (docelowo 80 tys.), działających w ramach sieci takich jak Lewiatan, abc, Gama, Euro Sklep, Duży Ben czy Groszek. Z platformy będą mogli korzystać również klienci niezrzeszeni, którzy kupują towar w hurtowniach Grupy. Użytkownicy eurocash.pl Market będą mogli zamawiać teraz produkty spoza bieżącej oferty hurtowej. Będą to lokalne, niszowe, limitowane, ekologiczne i importowane produkty spożywcze, ale także produkty przemysłowe takie jak zabawki, elementy wyposażenia domu czy AGD.
Właściciel sklepu, składając zamówienie poprzez eurocash.pl Market, będzie mógł je otrzymać w formie bezpośredniej dostawy od producenta lub razem z zamówieniem, które otrzyma z hurtowni Grupy Eurocash. Dostępne sposoby dostawy określać będzie z góry dany producent.
E-zmiany w polskim handlu
Eurocash.pl Market to kolejny etap wdrożeń nowych technologii w handlu niezależnym. Rok temu przedsiębiorcy prowadzący niezależne sklepy otrzymali dostęp do eurocash.pl, czyli platformy e-commerce B2B. To rozwiązanie, które poza możliwością zamawiania towarów, zapewniło detalistom dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych, rankingów najlepiej sprzedających się produktów, podglądu gazetek konkurencji czy informacji o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG. eurocash.pl to platforma, która daje właścicelom sklepów małoformatowych dostęp do informacji zarezerwowanych dotąd tylko dla menadżerów dużych sieci handlowych.
- Aktualnie z z eurocash.pl korzysta około 10 tys. przedsiębiorców w Polsce. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania, wartość sprzedaży w kanałach elektronicznych w Grupie Eurocash wzrośnie do końca 2019 roku o ok. pół miliarda złotych, czyli do 3,5 mld zł versus 3 mld w 2018 roku – mówi Tomasz Polański, dyrektor generalny Eurocash Dystrybucja.
- W zeszłym roku właściciele sklepu kupili towar o wartości 350 mln zł przy użyciu smartfona. Do końca 2019 roku ten wynik się podwoi i wartość sprzedaży sięgnie ok. 700 mln zł. Myślę, że wzrost ten najlepiej pokazuje zmianę świadomości detalistów, ich coraz większą otwartość na nowe technologie. Prognozujemy, że do 2022 roku z naszej platformy eurocash.pl będzie korzystać już ¼ całego rynku małoformatowego w Polsce. Wówczas wartość sprzedaży kanałami elektronicznymi powinna wynieść ok. 6,5 mld złotych – wyjaśnia Polański.
- Prognozujemy, że do 2022 roku z naszej platformy eurocash.pl - w samym tylko Eurocash Dystrybucja - będzie korzystać już ¼ całego rynku małoformatowego w Polsce. Wówczas wartość sprzedaży kanałami elektronicznymi powinna wynieść ok. 6,5 mld złotych, platforma będzie aktywnie promowana i wykorzystywana również w pozostałych jednostkach hurtowych Grupy Eurocash. W tym w hurtowniach Cash&Carry, w których zaopatrują się m.in. właściciele sklepów abc – wyjaśnia Polański.
Zmiany niemożliwe bez edukacji
Właściciele sklepów małoformatowych w Polsce to osoby coraz chętniej korzystające z nowinek technologicznych, co widać w wynikach platformy eurocash.pl. Tę zmianę świadomości właścicieli sklepów widać również po skali zainteresowania ofertą edukacyjną dot. branży handlowej. Właściciele sklepów chcą wyróżniać się swoją ofertą na lokalnym rynku i starają się coraz lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Aby im w tym pomóc, w 2010 r. Grupa Eurocash powołała do życia Akademię Umiejętności Eurocash. Zapewnia ona właścicielom sklepów małoformatowych dostęp do aktualnej wiedzy rynkowej, ułatwia zarządzanie sklepem i personelem oraz przygotowuje ich do wdrożenia w swoich sklepach nowoczesnych rozwiązań. W ciągu 9 lat działalności Akademii z jej oferty skorzystało ponad 62 tys. przedsiębiorców i ich pracowników w całej Polsce.
Akademia dostosowuje się także do zmian zachodzących na rynku i regularnie rozbudowuje ofertę edukacyjną on-line, w tym swoją platformę e-learningową. Aktualnie znaleźć na niej można ponad 70 kursów e-learningowych oraz kilkadziesiąt artykułów edukacyjnych i e-szkoleń poświęconych prowadzeniu sklepu i pracy w nim. O ile w 2018 roku z platformy korzystało ok. 12 tys. aktywnych użytkowników, o tyle w pierwszym półroczu 2019 roku ich liczba wzrosła do ponad 15 tys.
- Obserwując najnowsze trendy i śledząc wzrost popularności video i social mediów, zdecydowaliśmy się uruchomić kanał telewizyjny AUE TV na naszej platformie e-learningowej – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.
- W naszej telewizji umieszczamy krótkie e-szkolenia dotyczące tematów ważnych dla osób zarządzającymi sklepami i ich pracowników. Użytkownicy platformy w krótkiej i interaktywnej formie mogą uzyskać pigułkę wiedzy na temat np. optymalnego zarządzania zapasem w sklepie, BHP i HACCP czy merchandisingu w sklepie spożywczym. Platforma to także narzędzie dla właściciela sklepu umożliwające zarządzanie edukacją pracowników. To również gotowe, 3-miesięczne ścieżki szkoleniowo-wdrożeniowe dla nowozatrudnionych. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę on-line i już wkrótce na platformie wprowadzimy także webinaria, audiobooki, e-booki. Choć intensywnie rozwijamy się w obszarze e-edukacji, to nadal ważnym elementem działań Akademii jest oferta stacjonarnych szkoleń, warsztatów czy konferencji. Prowadzimy także studia podyplomowe we współpracy z SGH, a już jutro organizujemy IV Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu w Łodzi, podczas którego ponad 5 tys. uczestników będzie miało okazję wysłuchać prelekcji światowej klasy ekspertów rynkowych i cenionych osobistości świata biznesu i nauki – dodaje.