Inteligentne wózki widłowe - Optimatik chce usprawnić logistykę wewnętrzną firm

Optimatik
Fot. materiały prasowe
Cyfryzacja procesów obejmuje coraz więcej zadań, które od początku historii sektora produkcyjnego znajdowały się w rękach człowieka. Te dwa światy, ludzi i maszyn, łączy startup Optimatik, który rozwija autorską platformę 5G do optymalizacji floty pojazdów autonomicznych i tradycyjnych wózków widłowych, rewolucjonizując logistykę wewnętrzną w zakładach przemysłowych i centrach logistycznych.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

- Obecnie wszyscy dostawcy robotów AGV (autonomicznych pojazdów intralogistycznych) wraz z pojazdami oferują dedykowane systemy do monitoringu ich pracy i diagnostyki. Jednak dane dostępne w tych platformach są ograniczone jedynie do pojazdów AGV. Nie mierzą ruchu pojazdów obsługiwanych przez pracowników, które stanowią wciąż ponad 98% maszyn intralogistycznych, co bardzo ogranicza funkcjonalność takich platform. Dodatkowo, każdy taki system daje możliwość monitorowania pojazdów tylko jednego producenta AGV. Tymczasem rynkowym standardem w dużych zakładach produkcyjnych jest korzystanie z pojazdów różnych dostawców. Rozwijany przez nas system Optimatik 5G Intralogistics Platform jest unikatowy w skali międzynarodowej i służy do jednoczesnego monitorowania w jednej aplikacji pojazdów tradycyjnych oraz AGV różnych producentów. To pierwszy krok do sprawnej digitalizacji procesów intralogistycznych – tłumaczy Radek Miszczak, CEO i współzałożyciel Optimatik.

Analogowy wózek widłowy staje się "smart"

Z jednej strony Optimatik tworzy platformę do integracji logistyki wewnętrznej, a z drugiej zmienia analogowe wózki widłowe w inteligentne maszyny. Dzięki kooperacji z austriackim startupem technologicznym SLOC, który montuje peryferia IOT na wózkach widłowych, system Optimatik 5G Intralogistics może pobierać z nich dane diagnostyczne, widzi czy widły są podniesione, załadowane, czy pojazd jest w ruchu oraz śledzi inne operacje maszyny. Te wszystkie dane były do tej pory niedostępne dla specjalistów ds. logistyki wewnętrznej, a są dla nich źródłem wniosków krytycznych. Z kolei austriacki startup Insider Navigation dostarczył do rozwiązania algorytm pozycjonowania, który nie wymaga instalacji w fabryce żadnych aktywnych urządzeń, typu anteny, bramki czy beacony.

System również analizuje dane z tradycyjnych wózków widłowych oraz pojazdów AGV pod kątem potencjalnych problemów. W każdej fabryce, w której jednocześnie pracują pojazdy tradycyjne i roboty, dochodzi nagminnie do wielu sytuacji zmniejszających efektywność procesu intralogistycznego. Zaliczamy do nich kolizje tradycyjnych wózków z AGV czy też awaryjne zatrzymania AGV powodujące zatory. Dane dotyczące tego typu incydentów pozwalają usprawniać podział prac i zleceń transportowych, celem eliminacji problemów.

5G wprowadza intralogistykę na wyższy poziom

W ramach programu akceleracyjnego ŁSSE S5, startup Optimatik aktualnie pracuje nad alarmowaniem w czasie rzeczywistym. Takie rozwiązanie umożliwi operatorowi wózka natychmiastową reakcję na zdarzenie. – Ze względu na ilość oraz ciężar przesyłanych danych, niezbędna do tego jest łączność 5G. Wspieranie potrzeb Przemysłu 4.0 leżało u podstaw projektowania 5G. Wymagania co do przepustowości sieci, dużej liczby równocześnie podłączonych urządzeń na stosunkowo małej powierzchni, mobilności oraz gwarantowanych niskich opóźnień są niezmiernie trudne, a często wręcz niemożliwe do spełnienia nawet przez przemysłowe sieci WiFi. Dlatego coraz więcej firm będzie stawiało na prywatne sieci 5G. Badania sugerują, że to logistyka wewnątrzzakładowa i wykorzystanie w tym celu pojazdów autonomicznych będzie pierwszym polem zastosowania 5G w przemyśle. Sam ten obszar może pozwolić na osiągnięcie zwrotu z inwestycji w wewnętrzną sieć 5G – tłumaczy Tomasz Kobza, ekspert firmy Ericsson, który pełni funkcję mentora w programie S5 - Akceleratora Technologii 5G.

- Dzięki sieci 5G będziemy mogli wdrożyć najbardziej konkurencyjne na rynku i optymalne z perspektywy klienta rozwiązanie oparte na edge computingu. Nasze sensory będą mogły wysyłać w paśmie 5G pobierane dane bezpośrednio do lokalnego systemu obliczania. Dzięki temu nie będziemy musieli montować lokalnych jednostek obliczeniowych na wózkach widłowych, co obniża koszt ich wytworzenia o około 17 proc. Uzyskanie dostępu do szerszej przepustowości sieci 5G pozwoli znacznie zwiększyć atrakcyjność naszego rozwiązania w ocenie klientów. Będziemy mogli dołączać do naszego komputera pokładowego dodatkowe źródła informacji i wysyłać w czasie rzeczywistym więcej danych. Dodatkowo łączność 5G dzięki niskim opóźnieniom w przesyle danych pozwala nam na dwukierunkową komunikację z urządzeniami. Obejmuje ona pobieranie danych do analizy i jednoczesne wysyłanie poleceń do urządzenia, np. ogranicz prędkość, zatrzymaj się, rozpocznij ładowanie. Infrastruktura 5G to niezbędna część transformacji cyfrowej każdego zakładu. Tylko tak szeroka sieć pozwala przesyłać dane z kilkuset mierzonych pojazdów jednocześnie w czasie rzeczywistym – wyjaśnia Jerzy Lipiński, Product Owner i współzałożyciel Optimatik.

Wersję demonstracyjną systemu Optimatik 5G Intralogistics Platform, integrującą jednocześnie prace wózków widłowych i AGV marki Mobile Industrial Robots, dystrybuowanych przez ASTOR, można zobaczyć w największym w Polsce showroomie Industry 4.0: hub4industry przy ul. Feliksa Wrobela 3 w Krakowie. Obecnie zespół Optimatik finalizuje rundę inwestycyjną seed. Pozyskane od inwestorów środki w pierwszej kolejności wesprą realizację kolejnych zagranicznych wdrożeń systemu Optimatik.

ZOBACZ RÓWNIEŻ