Dobry rok dla e-handlu
SHUTTERSTOCKWedług „E-commerce w Polsce 2017”, wspólnego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej i instytutu badawczego Gemius, przybywa u nas klientów sklepów online: w 2017 r. zakupy w sieci robiło 55 proc. rodzimych internautów, a rok wcześniej – 50 proc.
Najczęstszym powodem kupowania w sieci jest całodobowa dostępność e-sklepów (aż 82 proc. odpowiedzi). 41 proc. badanych skłania do tego mało skomplikowana procedura zakupów w internecie, a 33 proc. pogląd, że są one tańszą alternatywą dla zakupów tradycyjnych. Rośnie też zaufanie internautów, że zakupy online są bezpieczne. W 2016 r. 43 proc. ankietowanych uważało, że są one ryzykowne, a w 2017 r. odsetek ten spadł do 38 proc.
Ta zmiana postaw znajduje odzwierciedlenie w obrotach branży e-commerce. Dziś wartość tego rynku w Polsce według różnych źródeł szacowana jest na 36–40 mld zł i nikt nie ma wątpliwości, że będzie rosnąć – komentuje Marek Molicki, ekspert Gemiusa.
Na razie handel internetowy stanowi zaledwie 4–5 proc. całości sprzedaży detalicznej w Polsce, podczas gdy w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy krajach skandynawskich jest to już kilkanaście procent.