Czerwiec w handlu. Co kupowali Polacy?

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 87
Jak wynika z danych CMR i PIH, w czerwcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,5% wyższa niż w maju 2019 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 9%. W porównaniu z czerwcem 2018 r. odnotowan

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Jak wynika z danych CMR i PIH, w czerwcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,5% wyższa niż w maju 2019 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 9%. W porównaniu z czerwcem 2018 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 9,4%, choć liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie tylko o 2%.

Wyższe obroty sklepów w porównaniu z majem to zasługa rekordowo wysokich jak na czerwiec temperatur, które przełożyły się na większy popyt na lody, napoje czy piwo. W omawianym okresie liczba paragonów, na których pojawiły się napoje bezalkoholowe, wzrosła w porównaniu z chłodnym majem o 30%, przy czym w przypadku wody butelkowanej wzrost wyniósł ponad 60%. Hitem czerwcowych paragonów w sklepach małego formatu były lody – ich sprzedaż zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie transakcji była ponad dwa razy wyższa niż w maju. W czerwcu 2019 r. lody pojawiały się na 9% wszystkich paragonów w sklepach małoformatowych, natomiast napoje występowały aż na 30% paragonów.

Wraz ze wzrostem temperatur zwiększył się też popyt na piwo – w czerwcu wydatki na tę kategorię były o 28% wyższe niż w maju, przy czym największe wzrosty odnotowało piwo bezalkoholowe (wartość jego sprzedaży była ponad dwa razy wyższa niż w maju). Warto zauważyć, że w czerwcu warianty bez procentów odpowiadały już za ponad 5% wartości sprzedaży piwa. Czerwcowe upały nie sprzyjały natomiast sprzedaży m.in. wódek (liczba paragonów z tą kategorią była o ponad 10% niższa niż w maju) i słodyczy czekoladowych.

Tegoroczny czerwiec był również cieplejszy niż czerwiec 2018 r. dlatego w ujęciu rdr, największe wzrosty odnotowały kategorie wrażliwe na pogodę, jak napoje czy lody. W ostatnim miesiącu klienci sklepów małoformatowych częściej kupowali i więcej wydawali na najważniejsze dla małego formatu kategorie, czyli piwo i papierosy. Do wysokiego wzrostu obrotów sklepów małoformatowych w ujęciu rdr przyczyniły się również rosnące ceny żywności. 

Z danych CMR i PIH wynika, że w czerwcu 2019 r. średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych wyniosła 14,69 zł, o 1% mniej niż w maju 2019 r. i aż o 7,1% więcej niż rok wcześniej.  

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ