265 dni czekania na pomoc - kampania „Uwaga: wrażliwe!” alarmuje o kryzysie psychicznym dzieci w Polsce

Figurka Uwaga wrażliwe, słonie na balkonie
Figurka Uwaga wrażliwe / Fot. materiały prasowe
W Polsce średni czas oczekiwania na wizytę u psychologa dziecięcego wynosi 265 dni. To ponad osiem miesięcy wypełnionych lękiem, poczuciem bezradności i samotności. Kampania społeczna Uwaga: wrażliwe! pokazuje, jak kruche może być życie najmłodszych, gdy pozostają bez pomocy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kryzys psychiczny u dziecka nie zna kalendarza i nie czeka na „odpowiedni moment”, a lęki, depresja i myśli samobójcze mogą pojawić się nagle, niszcząc tym samym poczucie bezpieczeństwa najmłodszych. To właśnie wtedy życie dziecka pozostawionego w samotnym zmaganiu się z kryzysem staje się niezwykle kruche.

Właśnie o tej kruchości opowiada poruszająca kampania społeczna Uwaga: wrażliwe!. Jej symbolem stało się 265 unikalnych ceramicznych figurek powstałych we współpracy Fundacji Słonie na Balkonie – inicjatora kampanii – z manufakturą ceramiki ENDE. Każda z nich, wykonana ręcznie, przedstawia dziewczynkę podnoszącą ręce w geście prośby o pomoc. Figurki zostały wysłane do 265 osób wpływu: influencerów i influencerek, celebrytów i celebrytek, aktorów, aktorek, polityków i polityczek - wysłane bez zabezpieczenia, aby oddać stan psychiczny dziecka pozostawionego bez wsparcia.

– Od kilku lat wspieram Fundację Słonie na Balkonie i wiem, z jak trudnymi historiami przychodzą do nas dzieci, dlatego ta kampania jest dla mnie niezwykle poruszająca. Jedna z przesyłek trafiła do mnie, inne do moich przyjaciół i znajomych z medialnego środowiska. Moja figurka dotarła rozbita – rozpadła się na kawałki. Z całego serca chciałabym temu zapobiec, dlatego też zdecydowałam się dołączyć do kampanii. Przez najbliższy miesiąc chcemy skierować wzrok jak największej liczby obserwatorów na tą kruchą zawartość - mówi Agnieszka Sienkiewicz, aktorka, działaczka społeczna oraz ambasadorka kampanii.

Alarm dla decydentów i społeczeństwa

Uwaga: wrażliwe! ma na celu nie tylko wywołanie emocjonalnej reakcji i wsparcie działań Fundacji, ale także rozpoczęcie debaty o konieczności poprawy dostępności pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży w Polsce. Organizatorzy liczą, że dzięki mocnej symbolice kampanii i figurkom wysłanym m.in. do Rzeczniczki Praw Dziecka czy Rady Ministrów, uda się zwrócić uwagę opinii publicznej i decydentów na wciąż dramatyczną sytuację najmłodszych.

– Sprawdziliśmy to i średni czas oczekiwania na pomoc najmłodszym w Poradni Zdrowia Psychicznego w Polsce to 265 dni – mówi Joanna Sass-Gust z Fundacji Słonie na Balkonie. I dodaje: – Nasze psycholożki dyżurują pięć dni w tygodniu pod numerem 800 800 602, codziennie rozmawiamy z opiekunami, którzy szukają bezpłatnej pomocy dla dziecka w kryzysie. Stale przyjmujemy do Fundacji dzieci w dramatycznych sytuacjach, w trybie S.O.S., bo wiemy, że są dzieci i młodzież, które nie mogą czekać. To właśnie z myślą o nich powstała ta kampania.

Aukcja charytatywna na finał

Kampania potrwa od 10 września, Światowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom, do 10 października, kiedy obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Zwieńczeniem działań będzie aukcja charytatywna w okresie przedświątecznym, podczas której będzie można wylicytować limitowane figurki stworzone w ramach projektu. Cały dochód zostanie przeznaczony na działania wspierające zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży prowadzone przez Fundację Słonie na Balkonie. 

– W zeszłym roku pomogliśmy terapią 600 dzieciom z czego połowę sfinansowaliśmy dzięki darczyńcom. I niestety – cały czas mamy kolejkę dzieci oczekujących na pomoc. Żeby była ona możliwa, potrzebujemy zmian systemowych, ale zanim one nastąpią, liczymy na wsparcie darczyńców tu i teraz dla dzieci, które nie mogą czekać 265 dni. Działając i łącząc siły możemy zapobiegać tragediom – podsumowuje Michał Żak, założyciel i wiceprezes Fundacji Słonie na Balkonie, twórcy kampanii.

ZOBACZ RÓWNIEŻ