RODO krok po kroku

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 32
Co powinna zrobić mała firma, która nadal chce korzystać z danych osobowych swoich klientów, kontrahentów i pracowników? Czy musi od nowa zbierać wszystkie stosowne zgody? I jak zabrać się do zmian w przedsiębiorstwie, aby przygotować się na RODO?

Zarówno teraz, jak i od 25 maja, gdy RODO zacznie obowiązywać, najważniejszym elementem świadczącym o legalności posiadanych przez firmę danych osobowych jest i będzie świadoma zgoda na ich przetwarzanie wyrażona przez osobę, której one dotyczą. W świetle nowych przepisów zgoda ta nie może być domniemana czy „dorozumiana” z oświadczenia woli o innej treści. Powinna też być „dobrowolnym, konkretnym, świadomym i jednoznacznym okazaniem woli (...) w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego”. Administrator danych (w większych przedsiębiorstwach Inspektor Danych Osobowych, a w mniejszych właściciel bądź prezes) będzie musiał zatem wykazać nie tylko to, że dana osoba wyraziła zgodę, ale także, iż przy jej pozyskiwaniu te cztery kryteria okazania woli zostały spełnione (więcej w ramce poniżej). 

Zresztą nawet w ramach obecnego prawa należy zapewnić takiej osobie możliwość wyrażenia przez nią zgody dobrowolnie i ze świadomością celów, jakim miałoby służyć przetwarzanie jej danych. W praktyce więc zarówno dziś, jak i wtedy, gdy RODO zacznie obowiązywać, nie wystarczy ogólnikowe oświadczenie typu: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych”. 

Tym, co natomiast wyróżnia zgodę na gruncie RODO, jest konieczność poinformowania zainteresowanego (klienta, kontrahenta, pracownika), i to jeszcze przed jej wyrażeniem, że może ją, a więc i swoje dane, w...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 4/2018 (31)

Więcej możesz przeczytać w 4/2018 (31) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie