Poczta Polska skoncentruje się na rozwoju usług kurierskich

Poczta Polska
Poczta Polska, fot. Shutterstock 32
Największy polski operator pocztowy chce poszukać możliwości rozwinięcia się w oparciu o szybką ekspansję branży e-commerce. Rozwój usług kurierskich to kluczowy element nowej strategii Poczty Polskiej.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Poczta Polska rozpoczęła proces wdrażania nowej strategii poprzez gruntowną zmianę oferty usług określanych jako KEP - kurierskich, ekspresowych i paczkowych. W 2021 roku firma uprościła ofertę oraz wprowadziła nową odsłonę usługi Pocztex. To tylko początek szerszych zmian, bo jak tłumaczą przedstawiciele Poczty, popularność tradycyjnej korespondencji spada a listy są zastępowane przez różne formy elektronicznej komunikacji. Z drugiej strony szybko rozwija się handel internetowy, który do tej pory nie był głównym priorytetem Poczty Polskiej. To niebawem się zmieni, bo firma szuka nowych pomysłów na ekspansję. 

Sam wzrost sektora e-commerce to nie wszystko. Zmieniają się także preferencje klientów jeśli chodzi o miejsce odbioru paczek. Dawniej naturalne były wycieczki do placówek pocztowych. Później na popularności zyskali kurierzy. Nie były to jednak kanały, z których wszyscy klienci byli zadowoleni. Coraz ważniejsze jest bowiem odbieranie przesyłek poza domem. Czy to w miejscach, które są odwiedzane przez klientów, jak sklepy czy stacje benzynowe, czy też po prostu w okolicy ich mieszkań. Poczta Polska szykuje odpowiedź na te zmieniające się potrzeby.

Będzie własna sieć automatów

Już teraz Poczta Polska ma największą sieć odbiorów paczek – czyli około 17 tys. punktów. To nie tylko placówki pocztowe, ale także sklepy, takie jak Żabka czy też kioski Ruchu, a także stacje benzynowe Orlen. To jednak nie wystarczy. Bazując na zmieniających się potrzebach klientów, firma zamierza stworzyć dużą sieć automatów paczkowych, czyli miejsc, z których można odebrać paczkę o każdej porze dnia i nocy. 

Projekt Pocztex Automat, czyli sieć własnych automatów paczkowych, będzie niezwykle kosztowny, ale cele Poczty są ambitne. W perspektywie kilku lat na ten cel wydanych zostanie ponad 300 mln złotych. Docelowo w całym kraju może działać nawet kilka tysięcy takich automatów. Już teraz jest ich kilkaset, działają one w pobliżu placówek pocztowych, ale także sklepów Biedronka, Carrefour czy Lewiatan. Plany ekspansji są ambitne – celem Poczty jest stworzenie efektywnego i szybkiego systemu dostarczania paczek, z gwarancją odbioru w dowolnym miejscu i czasie.

Duże inwestycje w infrastrukturę

Samo stawianie automatów nie wystarczy. Jak pokazują przykłady innych firm, najważniejsza jest sprawna i szybka logistyka. Bez tego nawet największa sieć nie pozwoli na satysfakcjonujące czasy dostaw. Dlatego Poczta chce zmodernizować swoją infrastrukturę do przewozu paczek. Łącznie na ten cel pójdzie aż 760 mln złotych. W ubiegłym roku firma rozpoczęła duży projekt infrastrukturalny polegający na przebudowie sieci logistycznej, z przystosowanej głównie do obsługi listów, na dostosowaną do obsługi rosnących wolumenów paczek. 

W nowych halach magazynowych pojawią się nowoczesne urządzenia, które pozwolą na wysoką jakość obsługi klientów i przyspieszenie terminów realizacji przesyłek. Przykładowo, w sześciu sortowniach zainstalowano nowe podajniki do obsługi dużych paczek, co znacząco przełożyło się na wzrost wydajności pracy i szybkość wykonywania zleceń. Ich instalacja pochłonęła 5 mln złotych, ale kolejne 200 mln złotych pójdzie na zakup i montaż trzech nowoczesnych maszyn do sortowania paczek.

Rozwój w oparciu o gigantów

Jak tłumaczą przedstawiciele Poczty Polskiej, ważnym elementem rozwoju nowych usług kurierskich będzie bliska współpraca ze światowymi i polskimi liderami sektora e-commerce. To m.in. Allegro, Amazon czy Cainiao będące logistycznym wsparciem platformy AliExpress. 

Poczta współpracuje także z litewskim startupem Vinted, ale także z tak perspektywicznymi markami, jak Shopee. Dzięki temu poszerza się liczba potencjalnych klientów, którzy mogą korzystać z usług Poczty. Jednocześnie firma jest otwarta na pozyskiwanie kolejnych partnerów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ