Przeżywalność firm w Polsce rośnie. Kluczowy jest trzeci rok działalności

SHUTTERSTOCK
SHUTTERSTOCK 38
Nie pierwszy, ale trzeci rok działalności jest kluczowy dla dalszego funkcjonowania firmy – wynika z badania przeprowadzonego przez wywiadownię gospodarczą Cribis.pl. Potwierdzają to również dane GUS.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

– Przeanalizowaliśmy jako Cribis.pl dane z lat 2012–2014. Pokazały one, że przeżywalność firm w Polsce nieznacznie rośnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Dominik Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Grupie CRIF, odpowiedzialny za wywiadownię gospodarczą dla MSP Cribis.pl. 

Z danych Cribis.pl wynika, że przy bezwzględnym rocznym przyroście liczby firm na poziomie 350 tys. spadła jednocześnie liczba i odsetek zamykających się podmiotów w ogólnej liczbie przedsiębiorstw. Spadek jest widoczny nie tylko wśród najmłodszych firm. 

Podkreśla, że to nie pierwszy rok działalności firmy, ale trzeci jest kluczowy dla dalszego jej funkcjonowania. Badania Cribis.pl wskazują, że pomiędzy 25. a 36. miesiącem życia firmy najczęściej kończą działalność. W pierwszym roku firma zazwyczaj dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi na jej funkcjonowanie i stopniowo zdobywa klientów. Firmy, które nie zadbają odpowiednio wcześnie o bazę klientów i portfolio produktów, zaczynają po pewnym czasie mieć problemy. Niestety, często jest już za późno, żeby zmienić strategię. 

Z raportu PARP wynika, że spośród firm założonych w Polsce w 2011 roku pierwsze 12 miesięcy działalności przetrwało prawie 86 proc. Dwa pierwsze lata przeżyło 70 proc. firm, trzy pierwsze – 54 proc. Wskaźnik przeżycia po czwartym i piątym roku wyniósł odpowiednio 47 i 44 proc. 

Statystyki wskazują, że firmy najdłużej żyją w województwie mazowieckim, wielkopolskim i małopolskim. Ranking województw zamykają kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie oraz świętokrzyskie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ