Przedsiębiorca nie taki straszny

SHUTTERSTOCK
SHUTTERSTOCK 1
Jedynie 53 proc. Polaków w wieku 15–19 lat ma świadomość, że przedsiębiorcy odpowiadają za wytwarzanie większości dochodu naszego kraju – wynika z raportu „Wizerunek przedsiębiorcy” współtworzonego przez Forum Obywatelskiego Rozwoju i Polską Radę Biznesu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Choć przedsiębiorcy kojarzą nam się raczej dobrze i jako społeczeństwo doceniamy ich wkład, to wciąż pokutuje wiele stereotypów. Na pytanie, czy polscy pracodawcy terminowo regulują wszystkie swoje należności, tylko połowa respondentów odpowiedziała „raczej tak” i „zdecydowanie tak”. Tymczasem, gdy pytanie dotyczyło konkretnego badanego pracodawcy, pozytywnej odpowiedzi udzieliło aż 89 proc. Podobne różnice w odbiorze „mojego szefa” i „typowego szefa” widać w ocenie dokumentacji czasu pracy. Zdaniem ankietowanych jedynie 41 proc. ogółu przełożonych czyni to prawidłowo, ale „mój szef” postępuje fair w 81 proc. przypadków. 

– Ogólny wizerunek przedsiębiorcy jest gorszy od faktycznych doświadczeń Polaków z konkretnymi ludźmi – podsumowuje Aleksander Łaszek, wiceprezes FOR. 

Jeśli chodzi o podobne badania w innych krajach, widać wyraźny podział na przychylne przedsiębiorcom społeczeństwa zamożnej północy i zachodu Europy oraz bardziej negatywnie nastawionych mieszkańców byłego bloku socjalistycznego i południa kontynentu. Polacy w tym zestawieniu znajdują się na jednym z ostatnich miejsc (mniej sympatii dla przedsiębiorców mają jedynie Grecy, Bułgarzy, Słowacy i Cypryjczycy). 

ZOBACZ RÓWNIEŻ