Czy jesteś gotowy na RODO?

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 18
GDRP, czyli Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, zwane w Polsce RODO, zacznie obowiązywać 25 maja. Biorąc pod uwagę złożoność działań wymaganych przez tę regulację i potencjalne kary, jakie pozwala nakładać na przedsiębiorców, termin ten naprawdę nagli. Co trzeba wiedzieć i co zrobić, aby firma była gotowa na RODO?

Obowiązujące dziś zasady ochrony danych osobowych zostały określone w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Wspólnot Europejskich z 1995 r., a w Polsce – w ustawie o ochronie danych osobowych z 1997 r., na długo przed epoką e-handlu i Big Data. Zdecydowanie więc wymagały odświeżenia. Zamiast je jednak doprecyzowywać czy aktualizować, postanowiono stworzyć zupełnie nowy kodeks postępowania z danymi osobowymi, aby dobrze działał zarówno dziś, jak i w przyszłości. 

Tak powstało GDRP (RODO), czyli rozporządzenie przyjęte przez Unię Europejską, które ma ujednolicić przepisy dotyczące ochrony danych osobowych wewnątrz całej wspólnoty. Co więcej, przepisy te mają dotyczyć nie tylko firm z UE, lecz także wszelkich podmiotów świadczących usługi na jej terenie.  Kolejną nowością jest to, że w maju 2018 r. zaczną obowiązywać w krajach członkowskich bez potrzeby wydawania lokalnych aktów prawnych (Polska skorzysta z możliwości przyjęcia krajowej ustawy implementującej GDRP). Wszędzie w takim samym brzmieniu i z identycznym zakresem ochrony praw konsumentów – bo to ona jest w tym wszystkim najważniejsza. 

Nowe zgody i definicje

Zmiany dotyczą m.in. zbierania zgód na przetwarzanie danych osobowych. Nie wystarczy już jedna zgoda na dużym poziomie ogólności (np. „do celów marketingowych”). Administrator danych powinien zadbać, aby użytkownicy osobno zaakceptowali każdy z celów przetwarzania swoich danych...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 3/2018 (30)

Więcej możesz przeczytać w 3/2018 (30) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie