Prawdziwa lekcja biznesu
Zespół Revas, fot. materiały prasoweDiagnoza jest prosta i nie brzmi zbytnio optymistycznie: – W wielu miejscach uczy się o biznesie, zamiast tego, jak go prowadzić – mówi Wojciech Pitura, współzałożyciel i prezes spółki Revas. Na szczęście na tę edukacyjną dolegliwość znalazło się lekarstwo – to Branżowe Symulacje Biznesowe. W dużym skrócie to oprogramowanie, które naśladuje rynek i pozwala sprawdzić, jak to jest prowadzić własną działalność, zanim założy się ją w realnym świecie.
Rzeszowska spółka Revas jest pionierem takiego rozwiązania w Polsce. Ze stworzonych przez nią symulacji korzysta już w prawie 600 szkół i ponad 50 uczelni w naszym kraju. Po produkty firmy sięgają także m.in. ING Bank Śląski, Credit Agricole czy DB Schenker. Pomysł na Branżowe Symulacje Biznesowe w wydaniu Revas był kilkakrotnie nagradzany, w tym przez PARP, który w ramach programu Polska Wschodnia przyznał firmie dotację w wysokości 800 tys. zł. Działalność spółki uznawana jest zresztą nie tylko nad Wisłą. Revas ma klientów także m.in.: w RPA, Australii, Danii czy Słowenii. Oprogramowanie otrzymało również certyfikat jakości edukacyjnej przyznawany przez Education Alliance Finland.
Jak głosi znana prawda, dobry biznes to taki, który rozwiązuje konkretne problemy. Biorąc pod uwagę wyniki, do tego grona zaliczyć można także Revas. Jaki problem udało się więc rozwiązać rzeszowskiej spółce?
Początki są najtrudniejsze
Aż 70–80 proc. firm upada po dwóch-trzech latach od startu. Dlaczego tak wiele młodych firm, tak szybko kończy swoją działalność? – Czynników z pewnością jest wiele, niemniej na podstawie naszych badań oraz obserwacji określiliśmy dwa, które w sposób szczególny mogą sprzyjać decyzji o zamknięciu firmy. Pierwszy to wyobrażenie o biznesie, drugi to sposób jego nauczania – mówi Wojciech Pitura. I dodaje: – Kiedy pytaliśmy młodych ludzi, o to z czym kojarzy im się biznes, wielu z nich mówiło, że z dużą liczbą pieniędzy, drogimi samochodami czy wakacjami w zagranicznych kurortach. Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna. Prowadzenie biznesu, w szczególności na początku, to ciężka praca i niewielki przychód. Przez rozminięcie się wyobrażeń o biznesie z rzeczywistością wielu ludzi stwierdza, że woli zarabiać mniej, a stabilniej. Stąd bierze się przejście w krótkim czasie z własnej działalności na etat. Drugi aspekt to sposób edukowania o przedsiębiorczości. W polskich szkołach dominuje podejście teoretyczne. Przyszli przedsiębiorcy rzadko kiedy mają możliwość praktycznego sprawdzenia wiedzy, której są uczeni na różnych kursach czy przedmiotach. To duży problem – mówi Wojciech Pitura.
Twórcy Revas wiedzą, o czym mówią. Zanim powstała spółka, Wojciech Pitura, Elżbieta Szczepaniak i Paweł Cudek pracowali w Wyższej Szkole Zarządzania i Informatyki w Rzeszowie, zajmując się m.in. edukacją o biznesie. Podczas zajęć ze studentami często padały kąśliwe uwagi, że nauczyciele przedsiębiorczości zwykle żadnego biznesu nie prowadzą. Jako biznesowi edukatorzy Pitura, Szczepaniak i Cudek postanowili dać przykład innym wykładowcom (a także studentom) i założyć własną firmę.
Tak właśnie powstał Revas. – Na początku wieczorami po pracy na uczelni tworzyliśmy oprogramowanie stanowiące podstawę Branżowych Symulacji Biznesowych. Mieliśmy zasadę, że każdego dnia spotykamy się i pracujemy nad kodem od godziny 20 do północy – wspominają. W ten sposób powstały pierwsze projekty. Reakcje na produkt były pozytywne. Większości testującym go nauczycielom bardzo się podobał, ale wielu zaznaczało, że cena jest zbyt wygórowana i szkoły nie będzie stać na zakup takiego narzędzia. – Byliśmy jednak zdeterminowani, a po otrzymaniu dofinansowania z PARP mogliśmy rozwinąć działalność jeszcze szybciej. W 2017 r. postanowiliśmy pożegnać się z uczelnią i w pełni poświęcić pracy w Revas – wspomina Wojciech Pitura. Decyzja opłaciła się, choć bywały momenty, w których wśród założycieli firmy pojawiała się niepewność, czy pomysł ostatecznie przebije się na rynku.
Cyfrowy przełom
Branża, w której działa Revas, rządzi się specyficznymi prawami. Choć cyfryzacja szkolnictwa była rozwijana od lat, w rzeczywistości umiejętności w zakresie edukacji cyfrowej oraz korzystania z narzędzi online zależały...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 10/2021 (73) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.