Od cyfryzacji do #Wybieram590
Fot. Materiały prasowe
Dwa lata temu, kiedy wzrost gospodarczy wynosił 2,4 proc., było hasło „Uwalniamy potencjał polskiej gospodarki”. Teraz jest 5,7 proc. i dalej uwalniamy potencjał polskiej gospodarki. Może już w końcu powiedzielibyśmy, że uwolniliśmy potencjał polskiej gospodarki?
Tymi słowami premier Mateusz Morawiecki odniósł się do hasła 3. edycji Kongresu 590, który odbył się w podrzeszowskiej Jasionce. Podczas swego inauguracyjnego wystąpienia zwrócił też uwagę, że Polska jest najszybciej rozwijającym się krajem w UE.
Pierwszy dzień Kongresu obfitował w dyskusje na wiele najrozmaitszych tematów. Rozmawiano np. o cyfryzacji administracji i planach udostępnienia dla obywateli kolejnych e-usług (w debacie uczestniczyli m.in. minister cyfryzacji Marek Zagórski oraz minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz), a także o aktualnej sytuacji i perspektywach polskiego futbolu, ze szczególnym uwzględnieniem rodzimej ekstraklasy i roli nowych technologii w poprawie kondycji naszej piłki.
Na zakończenie pierwszego dnia prezydent Andrzej Duda wręczył nagrody gospodarcze dla przedsiębiorstw, które przyczyniają się do rozwoju naszej gospodarki, promują Polskę na świecie i stanowią wzór dla innych. I tak, firmę Ultratech, wytwarzającą części i podzespoły dla światowych firm lotniczych i energetycznych, uhonorowano w kategorii Lider Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Ceramikę Paradyż – w kategorii Narodowy Sukces, a Vigo System (producenta detektorów podczerwieni) w kategorii Międzynarodowy Sukces. Laur, jako Firma Rodzinna, zdobyła MB Pneumatyka (części samochodowe), a jako Odpowiedzialny Biznes – PKO Bank Polski. W kategorii Start-up wygrała firma Photon Entertainment (produkuje pierwszego na świecie interaktywnego robota edukacyjnego, który rozwija się wraz z dzieckiem), a w kategorii specjalnej Badania i Rozwój – Astronika (mechanika precyzyjna do zastosowań kosmicznych; jej Kret II znajduje się na pokładzie sondy NASA, która niedawno wylądowała na Marsie). Laureatem Indywidualnej Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP został Zbigniew Grycan, w latach 1980–2000 właściciel Zielonej Budki. Lody Grycan sprzedawane są w 11 krajach Europy i Azji, a przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 1,2 tys. osób. Przyznano też nagrodę z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości (dla firmy działającej od co najmniej 100 lat). Otrzymała ją Warszawska Fabryka Platerów Hefra.
Nowinki technologiczne i strefa MSP
Drugiego dnia odbyła się premiera Triggo – 2-osobowego, 4-kołowego pojazdu elektrycznego do poruszania się po mieście, skonstruowanego przez inżynierów z Warszawy. Silnik zapewnia mu zasięg 100 km i prędkość do 90 km/godz. Testy Triggo zaplanowano na 2019 r. Jego projekt i wdrożenie sfinansowali NCBR i prywatni inwestorzy. Inną nowinką technologiczną był Bistrobot – wynalazek studentów Politechniki Wrocławskiej. Serwuje dania z produktów bez konserwantów, przygotowywane w 4 min (do czasu wybrania ich w automacie składniki dań utrzymywane są w temperaturze -20°C). Robot proponuje m.in. lasagne, wołowinę po syczuańsku czy pierogi ruskie.
Podobnie jak przed rokiem, podkreślano znaczenie małego i średniego biznesu. W Strefie Partnerów MSP gościł np. prezydent Duda, który rozmawiał z przedsiębiorcami na temat ich oczekiwań. Jego zdaniem chcą oni Polski „mocniejszej kapitałowo”. – To jest coś, czego nam od samego początku brakuje – stwierdził i zaznaczył, że Polska może nie tylko być dla naszej części Europy hubem towarowym czy komunikacyjnym, ale również wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne swoich sąsiadów. Z kolei premier Morawiecki zwrócił uwagę, że nawet niewielka grupa przedsiębiorców jest w stanie zmieniać rzeczywistość gospodarczą. – O sile polskiej gospodarki świadczy współpraca między małymi, średnimi, wielkimi a państwem polskim – mówił, podkreślając, że dzięki temu „znajdziemy nową równowagę rozwoju gospodarczego”.
Kongres to także promocja polskich produktów. Prefix 590 oznacza, że dany towar wyprodukowano w Polsce, a „#Wybieram590” to nowa kampania edukacyjna realizowana przez organizatorów wydarzenia. Ma pomóc zrozumieć konsumentom, że wybór rodzimych produktów przekłada się na wsparcie krajowej przedsiębiorczości i rozwój polskiej gospodarki.
------------------------
Statystyki 3. edycji Kongresu 590
6 tys. uczestników
4 gości honorowych
6 gości specjalnych
170 partnerów
110 stoisk wystawienniczych, w tym 18 MSP
600 dziennikarzy
17 bloków tematycznych
500 panelistów