Niemal połowa Polaków uważa, że zorganizowana edukacja online może być równie efektywna, co lekcje stacjonarne

Zaangażowanie uczniów łatwiej zwiększyć w modelu pracy projektowej. /fot. freepik/
Zaangażowanie uczniów łatwiej zwiększyć w modelu pracy projektowej. /fot. freepik/
Chociaż Polacy uznają kursy online i aplikacje edukacyjne za ciekawe narzędzia, to jednak 62 proc. uważa, że nie są one w stanie zastąpić tradycyjnych lekcji. Natomiast blisko połowa respondentów jest zdania, że zorganizowana nauka zdalna może być tak samo efektywna, jak stacjonarna.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Według 31 proc. ankietowanych szkolne podręczniki można częściowo lub całkowicie zastąpić wersjami cyfrowymi. Co 4. badany uważa, że korzystanie ze smartfonów do nauki powinno być dopuszczone w szkołach. Warto jednak pamiętać, że organizacja takich zajęć wymaga innego podejścia nauczyciela i większego zaangażowania uczniów.

Rozpoczął się kolejny rok szkolny. Przy tej okazji odżyła dyskusja m.in. o skuteczności nauczania przez Internet, która rozgorzała w lipcu po ogłoszeniu wyników matur oraz egzaminów ósmoklasisty. Zdaniem 62 proc. Polaków kursy online i aplikacje do edukacji to ciekawe narzędzia, które jednak nie są w stanie zastąpić tradycyjnych lekcji – tak wynika z ostatniego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online i wsparcia edukacji oraz pracy zdalnej i hybrydowej. 

Bardziej przychylne podejście wykazujemy wobec zorganizowanej nauki szkolnej prowadzonej na odległość – prawie połowa badanych uważa, że zajęcia edukacyjne w trybie zdalnym mogą być równie efektywne, jak te tradycyjne, a tylko 30 proc. sądzi, że nie są one tak skuteczne, jak nauka stacjonarna. Zdalne nauczanie w ograniczonym zakresie popiera 42 proc. badanych.

Zaangażowani uczniowie z ponad dwukrotnie większą szansą na lepsze oceny

Jednak by nauka zdalna była skuteczna, wymaga nieco innego podejścia niż tradycyjne lekcje stacjonarne. W świecie wirtualnym uczniowie często łatwiej się rozpraszają, szybciej się nudzą i, szczególnie w grupie, łatwiej mogą ukryć swój brak zainteresowania lekcją. Do tego weryfikacja ich wiedzy stanowi większe wyzwanie niż w standardowych warunkach. Tymczasem zaangażowani w naukę uczniowie mają ponad dwukrotnie większe szanse na uzyskanie dobrych ocen niż ich niezaangażowani rówieśnicy.

Przeciwdziałanie poczuciu odosobnienia uczniów podczas lekcji online i stworzenie środowiska sprzyjającego nauce jest zadaniem nauczyciela, a pomóc mu w tym może m.in. technologia. Wymaga to jednak zmiany postrzegania procesu przekazywania wiedzy, postawienia na pracę bardziej twórczą oraz na naukę poprzez zabawę. 

Zaangażowanie uczniów łatwiej zwiększyć w modelu pracy projektowej, wykorzystując do tego np. dostępną w narzędziu do nauki online funkcję podpokojów. Warto też pamiętać, że tworzenie oczekiwań wobec uczniów i budowanie ustalonych zasad, nawet jeśli mniej potrzebne w świecie wirtualnym, pomaga budować efektywne środowisko do nauki – minimalizując rozpraszanie uwagi, zwiększając produktywność, zapobiegając problemom z zachowaniem i ułatwiając sprawdzanie, czy uczniowie rozumieją udostępniane im materiały.

Polacy za cyfrowymi podręcznikami i nauką na smartfonach

Polacy są otwarci nie tylko na ideę nauki online, ale również na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi w nauczaniu. Jak wynika z danych ClickMeeting, zdaniem 31 proc. ankietowanych szkolne podręczniki można częściowo lub całkowicie zastąpić wersjami cyfrowymi, a zdaniem 19 proc. respondentów w przyszłości będzie to standardem, choć obecnie nie jest możliwe. Co 4. badany uważa, że korzystanie ze smartfonów do nauki powinno być dopuszczone w szkołach.

Partnerplace pozyskał 1,5 mln zł od THC Pathfinder. Spółka pomoże rozkręcić programy partnerskie

Partnerplace pozyskał 1,5 mln zł od THC Pathfinder. Spółka pomoże rozkręcić programy partnerskie

Partnerplace, system PRM (Partner Relationship Management) ułatwiający biznesom online zarządzanie relacjami z zewnętrznymi partnerami B2B, wszedł właśnie na rynek i już może pochwalić się pierwszymi klientami z Polski i zagranicy. Projekt pozyskał 1,5 mln zł finansowania od funduszu Tar Heel Capital Pathfinder, który uwierzył w potencjał produktu, realną potrzebę użytkowników oraz perspektywy rozwoju rynku partnerstw.

ZOBACZ RÓWNIEŻ