Nagrody Effie rozdane
Fot. Robert Bartosiewicz; Konrad Lechański
29 października w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie po raz 19. wręczono nagrody w polskim Effie Awards – najbardziej prestiżowym konkursie komunikacji marketingowej na świecie. Przyznano 55 statuetek dla najskuteczniejszych kampanii w ostatnim roku.
W opinii przedstawicieli branży marketingowo-reklamowej Effie ma niezwykły dar stawiania jej coraz wyższych i ciekawszych poprzeczek, a nagradzane kampanie stanowią punkt odniesienia dla kolejnych. Konkurs także edukuje – jego jurorzy zauważają, że z roku na rok potencjalni uczestnicy coraz bardziej profesjonalnie wypełniają formularze zgłoszeniowe, gdzie trzeba podać cele kampanii, opisać jej rezultaty, uwzględnić towarzyszące jej uwarunkowania. Wciąż też pojawiają się na Effie nowe kategorie, które nieraz potrafią pchnąć branżę w nowym kierunku. Takie jak Branded content czy Brand experience, a w tym roku zupełna nowość: Marketing & business solutions, w której premiuje się skuteczność działań wielokanałowych, gdzie konsumenta stawia się w centrum uwagi całej firmy.
Ale przejdźmy do tegorocznych laureatów. Wśród nich uwagę przyciąga m.in. kampania mBanku „Rocznik 1999”, stworzona przez agencję VML Poland, która otrzymała złoto w kategorii Finanse. W spotach reklamowych pokazywano przeżycia pokolenia, które w 2017 r. wchodziło w pełnoletniość. Kładąc nacisk na dumę, jaką powinni odczuwać ostatni ludzie „z jedynką z przodu”, kampania starała się unikać standardowego języka bankowości. Dopełniały ją działania w mediach społecznościowych m.in. życzenia wysyłane do użytkowników, którzy danego dnia kończyli 18 lat.
– Bank i młodzież to brzmi jak poważne wyzwanie. Ale laureaci złotej statuetki Effie stworzyli komunikację dla młodych, podbijając ich serca oraz portfele – mówiła podczas gali rozdania nagród Małgorzata Nycz z Nationale-Nederlanden. Faktycznie, mBankowi udało się w 2017 r. przyciągnąć prawie o połowę więcej 18-latków niż rok wcześniej.
W kategorii Positive change: Edukacja społeczna i pro bono złoto otrzymały 26. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz kampania Greenpeace „Do ostatniego drzewa”. W przypadku WOŚP podkreślano przede wszystkim zdolność do corocznego mobilizowania milionów ludzi, zarówno do działania, jak i do przekazywania datków – w tym roku zebrano rekordowe 126 mln zł. Celem kampanii Greenpeace było zmobilizowanie Polaków do sprzeciwu wobec wycinki w Puszczy Białowieskiej. Do akcji zaangażowano m.in. Borysa Szyca i Adama Wajraka. Ciekawym zabiegiem było zachęcenie internautów do stworzenia kopii Puszczy w popularnej grze Minecraft z przekazem: „Oby cyfrowa puszcza nie była jej ostatnią wersją”. Wcześniej agencja Oglivy dostała za tę kampanię m.in. 13 statuetek w tegorocznym konkursie Cannes Lions.
Aż trzy złote nagrody otrzymała IKEA, z czego dwie we współpracy z domem mediowym Wavemaker. Szczególnie głośna była akcja „IKEA po sąsiedzku” zorganizowana w Lublinie przed otwarciem nowego sklepu tej sieci latem 2017 r. – Była to kampania ikoniczna, która uosabia w sobie to, co w tej kategorii najważniejsze, czyli doświadczanie marki. Rzadko efektem działań reklamowych jest coś dobrego dla ludzi – podkreślał Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD. Pomysł polegał na stworzeniu w centrum Lublina kawiarni utrzymanej w stylistyce szwedzkiej firmy. Organizowano w niej wiele wydarzeń m.in. warsztaty ogrodnicze czy garncarskie, turnieje gier planszowych, pokazy filmowe. Inicjatywa była tak popularna, że po roku przeniesiono ją na stałe na teren otwartego już sklepu, o czym nie omieszkały informować lokalne media.
Podczas gali ogłoszono również start projektu Effie Marketing & Business Solutions, który włączy się w edukowanie polskich menedżerów w realiach szybko zmieniających się rozwiązań biznesowych i marketingowych. Kładziono zwłaszcza nacisk na zdolność globalnej marki, jaką jest Effie, do zaoferowania najlepszych specjalistów i przykładów z całego świata.
----------------------------
Zdobywcy złotych statuetek
Brand experience
Kampania: „IKEA po sąsiedzku”
Zgłaszający: Agencja Warszawa
Klient: IKEA
Finanse
Kampania: „Rocznik 1999”
Zgłaszający: VML Poland
Klient: mBank
Long term marketing excellence
Kampania: „Make it possible”
Zgłaszający: Wavemaker, DDB&tribal, OMD, LH, Digital Resolution
Klient: Huawei
Kampania: „Młody Bóg”
Zgłaszający: Starcom, BBDO Warszawa, Publicis
Klient: Prudential
Marketing & business solutions
Projekt: „Fundacja WOŚP gra z partnerami”
Zgłaszający: Fundacja WOŚP, Złoty Melon, Boscata
Projekt: „IKEA Family – transformacja danowa firmy”
Zgłaszający: IKEA, Loyalty Point, Wavemaker
Napoje bezalkoholowe
Kampania: „DrWitt. Na co dzień na zdrowie”
Zgłaszający: Heads Advertising, Mindshare
Klient: Grupa Maspex
Nowe technologie
Kampania: „Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu?”
Zgłaszający: Ogilvy, Carat Polska, iProspect Polska, Posterscope, PTR Digital
Klient: Philips
Positive change: Edukacja społeczna i pro bono
Kampania: „26. Finał WOŚP”
Zgłaszający: Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
Klient: Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
Kampania: „Do ostatniego drzewa”
Zgłaszający: Ogilvy, Gameset, Lifetube, Facebook
Klient: Greenpeace
Retail/kanały sprzedaży
Kampania: „Ta kuchnia sprawdza się w życiu”
Zgłaszający: Wavemaker, Grey Group Poland, Performance Media, Kalicińscy, Loyalty Point
Klient: IKEA
Telekomunikacja
Kampania: „Ukraina”
Zgłaszający: Grandes Kochonos, Mediacom
Klient: Play
Żywność
Kampania: „Kurpiodobre!”
Zgłaszający: Saatchi & Saatchi IS, Blue 449
Klient: JBB Bałdyga