My Company Polska poleca książki dla przedsiębiorców i nie tylko
Sprawdź literackie propozycje redakcji dla czytelników. / Fot. Shutterstock.z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2024 (104)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Romeo Grzębowski
Ludzie nie zasoby.
Jak reagować na zmiany i budować kulturę zaangażowania
Wydawnictwo Wolters Kluwer
Lider nie musi znać odpowiedzi na wszystkie pytania. Ale musi wiedzieć, gdzie szukać odpowiedzi! Takim źródłem może być książka Romeo Grzębowskiego „Ludzie nie zasoby”. Autor świetnie porusza się w temacie, doskonale zna teorię, sam jest przede wszystkim praktykiem z innowacyjnym podejściem do zarządzania. Grzębowski jest świadomy wyzwań dzisiejszego rynku pracy – potrzeby orientacji na ludzi, budowania z nimi relacji, skutecznych metod komunikowania. Podpowiada, z jakich metod i narzędzi warto korzystać, aby być liderem na miarę dzisiejszych czasów. Na jakie pytania znajdziemy w tej książce odpowiedzi? Choćby jak w praktyce wykorzystać wiedzę o stylach zachowań ludzi; co robić, a czego nie, chcąc zbudować zaangażowany zespół; którzy pracownicy są najbardziej narażeni na stres i jak można go zniwelować; dlaczego zarządzanie różnorodnością powinno trafić na top listę umiejętności menedżerskich. Grzębowski czerpie nie tylko ze swoich doświadczeń. Klamrą spinającą całość są wypowiedzi liderów, które pokazują praktyczne zarządzanie oraz przydatne menedżerom narzędzia – kwestionariusz autorefleksji i schemat planu działania.
Michael Bungay Stanier
Jak pracować z (niemal) każdym
Wydawnictwo Studio Emka
Na początek brawa za tytuł! Przyznam, że nie mogłam mu się oprzeć, bo obietnica, że dogadam się w pracy z (niemal) każdym wydała mi się bardzo kusząca. A słówko „niemal” tylko uwiarygadniało tę obietnicę! Pokazałam książkę w redakcji, wzbudzając entuzjazm; kilka osób poprosiło o jej pożyczenie. Bo kto nie chciałby, żeby wszystko w pracy szło po jego myśli, a współpracownicy, szefowie i podwładni podążali tymi samymi ścieżkami, co my? Tyle, że… to oczywiście niemożliwe. Świadomy jest tego również Michael Bungay Stanier, który proponuje odwrócenie wektora i wzięcie sterów danej relacji we własne ręce. Według autora warto samemu sobie zadać kilka istotnych pytań. A brzmią one tak: To pytanie wzmacniające: W czym jestem najlepszy? Pytanie stabilizujące: Jakie są moje praktyki i preferencje? Pytanie o dobry okres: Czego mogę nauczyć się z udanych relacji z przeszłości? Pytanie o zły okres: Czego mogę nauczyć się z frustrujących relacji z przeszłości? Pytanie naprawcze: Jak sobie poradzę, gdy coś pójdzie nie tak? A potem przeprowadzić z daną osobą tzw. rozmowę kluczową. Jak podkreśla autor (niemal) każda relacja zawodowa może być lepsza.
Robert L. Bloch
Mądre inwestowanie według Warrena Buffetta. 350 rad i sentencji geniusza inwestycji
Wydawnictwo Studio Emka
Ktoś dzisiaj siedzi w cieniu, ponieważ dawno temu zasadził w tym miejscu drzewo – to pierwsze zdanie książki „Mądre inwestowanie według Warrena Buffetta”, autorstwa rzecz jasna najsłynniejszego inwestora na świecie. Czy zdanie jest prawdziwe? Cóż, wiele zależy od tego, jakie drzewo zasadzimy i jak szybko rośnie. Sentencje Warrena Buffetta wcale nie są takie oczywiste, jak by się to na pierwszy rzut oka mogło wydawać. Wiele z nich ma ukryte drugie dno, wiele intryguje i bawi. Wyboru 350 sentencji i rad dokonał Robert L. Bloch, przedsiębiorca, którego rodzina była zaprzyjaźniona z Buffettem. W książce znajdziemy zarówno kluczowe zasady inwestowania, które uczyniły Warrena Buffetta najlepszym inwestorem XX w., jak i tzw. skrzydlate słowa, choćby te o kąpieli w morzu bez kąpielówek. Ta książka idealnie nadaje się dla zabieganego przedsiębiorcy, bo… trudno ją czytać ciągiem. To lektura, gdy czekamy na spotkanie, jedziemy kilka stacji metrem, potrzebujemy wytchnienia i oderwania się na chwilę od bieżących spraw, zostając jednocześnie w tym, co dla nas ważne.
Marcin Wilk
Lepszy gatunek
Wydawnictwo WAB
Czy wiecie, że dziś więcej sprzedaje się wózków dla psów niż dla dzieci? Może jeszcze nie w Polsce, ale na Zachodzie ten trend jest bardzo wyraźny. Psom kupujemy także bezglutenową karmę dla psów uczulonych na zboże, specjalne ubranka na brzydką pogodę, zabawki, które mają pobudzać je intelektualnie… No i prowadzimy profil na Instagramie, co akurat może przynosić konkretny dochód. Do tego dochodzą miliony związane z hodowlą, kupnem i sprzedażą psów. W skali globalnej mowa o 232 mld dol. (dane z 2021 r.). Szacuje się, że w 2027 r. wartość rynku wzrośnie do 350 mld. „Lepszy gatunek” Marcina Wilka pokazuje ekonomiczną relację między ludźmi a psami i to jak zmieniała się ona na przestrzeni wieków. Ale to tylko jeden z wątków, bo Wilk patrzy na relację psio–ludzką z wielu perspektyw. Robi to krytycznie, ale i nie bez emocji. Skupia się na przełomie XIX i XX w. oraz międzywojniu, ponieważ to wtedy poszerzyła się wiedza weterynaryjna, a jednocześnie zaczęliśmy wykorzystywać psy do eksperymentów medycznych. To wtedy zaczął się też tzw. psi modernizm. Świetna pozycja, nie tylko dla psiarzy.
Więcej możesz przeczytać w 5/2024 (104) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.