MAKi – inwestycja w kapitał społeczny, która się opłaca

MAKi
Fot. mat. pras.
Różnice między Męskim A Kobiecym punktem widzenia zamiast dzielić, mogą się stać potencjałem dla biznesu. Warto go wykorzystać i szukać punktów wspólnych zamiast różnic. Nadszedł czas, by rozkwitły MAK-i.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kiedy na początku lat 90. ubiegłego wieku terapeuta rodzinny John Gray opublikował swój poradnik „Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus”, w ciągu kilku tygodni stała się ona światowym bestsellerem. Okazało się, że powiedzenie na głos, że kobiety i mężczyźni są różni, a co za tym idzie, w różny sposób się komunikują, było rewolucyjne – nie tylko w terapii rodzinnej, ale generalnie w postrzeganiu kobiet i mężczyzn na różnych płaszczyznach. Ten wpływ jest odczuwany do dziś. 

Jak wynika z badań Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, zdaniem ponad 

połowy Polaków kwestia nierówności szans kobiet i mężczyzn jest ważnym problemem społecznym. Okazuje się, że Polacy bardzo często kierują się stereotypami w procesie oceny ról związanych z płcią w życiu publicznym. Umiejętności zawodowe kobiet są rzadziej dostrzegane, jednocześnie pomijane są kompetencje mężczyzn w kontekście wykonywania przez nich obowiązków domowych.

– Uruchomiliśmy kampanię MAKi, ponieważ widzimy potrzebę zwrócenia uwagi na kwestie sprawiedliwości, odpowiedzialności oraz równego traktowania płci w kontekście budowania trwałych relacji partnerskich opartych na zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu. Liczymy, że ogólnopolska dyskusja pozwoli wypracować konkretne rozwiązania wspierające współpracę obu płci, które przełożą się na wzrost kapitału społecznego i – co za tym idzie – pozytywnie wpłyną na takie czynniki jak demografia, ekonomia czy aktywność społeczna – tłumaczy Zuzanna Piasecka, prezes zarządu Fundacji Empiria i Wiedza, która wraz z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Fundacją State of Poland zainicjowała ogólnopolską kampanię społeczno-informacyjną. 

Jej nazwa MAK-i nawiązuje do popularnego na polskich łąkach kwiatu. – Maki to bardzo ciekawy przypadek przyrodniczy, jest to jednocześnie silny i delikatny kwiat. Zadaniem było stworzenie takiej identyfikacji, która jest jednocześnie zapraszająca dla kobiet, ale niedystansująca dla mężczyzn – wyjaśnia Danuta Nierada z Fundacji State of Poland.

Inauguracja kampanii MAKi miała miejsce podczas konferencji Impact’23 w Poznaniu, a spotkania z ekspertami ze świata nauki i biznesu pod nazwą MAKiForum organizowane są w całej Polsce. Kampania to nie tylko sposób na rozpoczęcie dyskusji nad tym, jak budować współpracę między mężczyznami a kobietami, ale także początek tworzenia praktycznych strategii angażowania mężczyzn i kobiet w promowanie równości płci oraz wypracowywanie dobrych praktyk. Jej celem jest również proaktywne wspieranie mężczyzn i kobiet w budowaniu bardziej zintegrowanego społeczeństwa, a także prowadzenie badań nad kapitałem społecznym. Naturalnym partnerem budowania zmian społecznych jest biznes, bo może najwięcej skorzystać na zwiększeniu uważności kobiet i mężczyzn na wzajemnych oczekiwaniach i potrzebach.

– Poprzez tę kampanię chcemy uświadomić Polakom, że konkurencja między kobietami i mężczyznami wcale nie jest korzystna. Lepiej postawić na współpracę, bo to tworzy prawdziwą wartość społeczną – podkreśla Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK.

Zaangażuj się

Już 6 września o godz. 11.10 na Forum Ekonomicznym w Karpaczu weź udział w panelu: Czy biznes ma płeć? Jaką wartość tworzy współpraca kobiet i mężczyzn? 

Zapraszamy do Strefy MAKi!

My Company Polska wydanie 9/2023 (96)

Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie