Jak odzyskać pieniądze za bilet na Fest Festival? Płatność kartą wygrywa z Blikiem
Fot. shutterstock.Każdego roku tysiące osób zakupuje bilety na różnego rodzaju imprezy, koncerty i wydarzenia kulturalne. Niestety, nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem, a klienci mogą się spotkać z sytuacją, w której organizator odwołuje wydarzenie lub nie spełnia umowy. Co wtedy zrobić, aby odzyskać pieniądze?
Fest: Sprzedaż biletów przez pośredników
W przypadku Fest Festivalu zakup biletów był możliwy m.in. poprzez pośredników, takich jak Empik, eBilet czy Goingapp.pl. W przypadku odwołania imprezy lub niespełnienia umowy to właśnie do tych firm powinniśmy się zgłosić w celu żądania zwrotu pieniędzy. Z informacji pojawiających się w mediach społecznościowych wynika, że niektóre z tych firm odmawiają zwrotu środków, uzależniając swoją decyzję od daty zakupu biletu - użytkownicy wskazują tu Going.
Portal Bankier.pl przypomina, że warto jak najszybciej złożyć odpowiednie żądanie, zanim upadłość firmy zostanie zarejestrowana, a zarządzaniem jej majątkiem zajmie się syndyk.
Fundacja Beresteckich wspiera młodych artystów. "Sztuka i biznes dają ogromne możliwości rozwoju"
Chargeback – jak odzyskać pieniądze za odwołany festiwal?
Warto pamiętać, że klienci, którzy dokonali zakupu za pomocą kart płatniczych Visa lub Mastercard, mogą skorzystać z procedury chargeback, czyli tzw. obciążenia zwrotnego. Proces ten pozwala wystawcy karty (bankowi) na żądanie klienta zwrócić pieniądze za towar lub usługę, którą sprzedawca nie dostarczył lub niespełnił umowy.
Aby skorzystać z chargebacku, trzeba zgłosić reklamację do banku-wydawcy karty. Bank może poprosić o przedstawienie dodatkowych dokumentów związanych z zakupem, takich jak paragon, bilet lub negatywna odpowiedź od firmy pośredniczącej. Po zgłoszeniu reklamacji, bank skontaktuje się z organizacją płatniczą, która w dalszej kolejności skontaktuje się z akceptantem płatności (czyli pośrednikiem, od którego zakupiliśmy bilety). Jeśli pośrednik nie będzie w stanie udowodnić, że wywiązał się z umowy, bank uzna zasadność reklamacji i dokona zwrotu środków na konto klienta.
Należy jednak pamiętać, że procedura chargebacku nie jest dostępna dla wszystkich form płatności. Osoby, które dokonały zakupu za pomocą Blika lub zwykłego przelewu, nie będą mogły skorzystać z tej opcji. Dlatego warto pamiętać, że w przypadku zakupów tego typu wydarzeń, biletów linii lotniczych czy wakacji lepiej zapłacić kartą.
Klientom, którzy płacili przelewem lub Blikiem pozostaje napisanie tradycyjnej reklamacji do firmy pośredniczącej – w tym wypadku organizatora Fest Festiwalu. Choć sytuacja jest dynamiczna – wszystko wskazuje na to, że w takim wypadku odzyskanie pieniędzy będzie bardzo trudne.
Organizator Fest Festivalu: nie mamy możliwości wypłaty należności
Przypomnijmy, że na tydzień przed imprezą organizator Fest Festivalu poinformował, że ogłasza upadłość, co oznacza odwołanie wszystkich koncertów. Jak poinformowała firma: „Wszyscy posiadający bilety mogą ubiegać się o zwrot środków, niestety w obecnej sytuacji zmuszeni zostaliśmy do uruchomienia postępowania upadłościowego, co uniemożliwia na ten moment wypłatę jakichkolwiek należności przez spółkę. To dziś jedyna droga, która umożliwia nam rozliczenie się z organizacji festiwalu. Wszystkie osoby posiadające bilety, otrzymają wkrótce na skrzynki e-mailowe informacje z dalszymi komunikatami w sprawie zwrotów środków za bilety” – mogliśmy przeczytać na stronie Fest Festivalu.
Coraz mniej promocji. W niektórych sklepach spadek o 22 proc.
Nie daj się oszukać!
Wybierając się na imprezę lub koncert, warto zawsze zwracać uwagę na warunki sprzedaży biletów i upewnić się, że pośrednik jest rzetelny i godny zaufania. Warto sprawdzić jak zachował się pośrednik w przeszłości w przypadku odwołania imprez - czy pieniądze zostały zwrócone klientom?
Jeśli jednak już wpadliśmy w pułapkę oszustwa, warto znać swoje prawa i wiedzieć, jak odzyskać pieniądze. Procedura chargeback może okazać się skutecznym narzędziem w walce z nieuczciwymi firmami, które nie spełniają swoich obietnic. Ważne jest jednak, aby działać szybko i niezwłocznie zgłosić reklamację do banku-wydawcy karty. W ten sposób zyskujemy szansę na odzyskanie naszych pieniędzy i uniknięcie rozczarowania związanego z nieudaną imprezą.