Coraz mniej promocji. W niektórych sklepach spadek o 22 proc.

gazetki promocyjne
Gazetki promocyjne są coraz częściej dostępne także w wersji cyfrowej. Fot. shutterstock.
Dwucyfrowy spadek liczby promocji w sklepach to konsekwencja inflacji i wysokich kosztów utrzymania sklepów. Markety zmniejszają ofertę rabatów, co odbija się bezpośrednio na klientach.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Handlowe gazetki, które kiedyś kusiły konsumentów obfitością rabatów i promocji, stają się coraz skromniejsze. Analiza blisko 7 tysięcy gazetek handlowych przez ekspertów UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, ujawniła, że w pierwszym półroczu 2023 roku liczba promocji w największych sieciach handlowych zmniejszyła się o ponad 12 procent w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku - podaje serwis wiadomoscihandlowe.pl.

Spadek liczby promocji nawet o 22 proc.

Sklepy RTV-AGD wiodą prym pod względem cięć, osiągając spadek promocji o ponad 22 procent.

Jedną z przyczyn tego zjawiska jest sama forma reklamy badana przez ekspertów. Rosnące koszty druku oraz dystrybucji papierowych gazetek zniechęcają firmy do takiego marketingu. Dlatego sklepy decydują się na nowe strategie, które na pierwszym miejscu stawiają kanały cyfrowe. Taka promocja przynosi większe efekty niż dawne formy reklamy - jednak warto zauważyć, że gazetki mają grono specyficznych odbiorców m.in. seniorów, do których nie dotrą reklamy w social-mediach.

PelviFly to startup, który wzbogaca życie seksualne. "Polacy otwierają się na sekusalność" [WYWIAD]

Spadki promocji w różnych segmentach

Wszystkie analizowane formaty ograniczyły liczbę promocji w gazetkach, przy czym największy spadek odnotowano w sklepach RTV-AGD, które odczuwają wyraźny trend przenoszenia zakupów do kanałów online. Hipermarkety zmniejszyły liczbę akcji promocyjnych o przeszło 15 procent, a markety budowlane o blisko 14 procent. Natomiast sklepy drogeryjne i apteki, sieci convenience, dyskonty, supermarkety oraz cash&carry odnotowały spadki poniżej 15 procent.

Ubytek promocji – straty konsumentów

Redukcje promocji są odczuwalne dla konsumentów, którzy przyzwyczaili się do korzystania z obfitości rabatów. Eksperci szacują, że klienci sklepów handlowych mogli stracić na zakupach nawet kilkaset złotych w ciągu pół roku. W czasach wysokiej inflacji i trudnej sytuacji finansowej wielu Polaków, każda zaoszczędzona złotówka ma duże znaczenie. Ograniczone promocje mogą wpłynąć na wybory zakupowe konsumentów oraz na to, czy będą zdecydowani nabyć alternatywne produkty w obliczu braku promocji na preferowane artykuły – oceniają eksperci UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix.

Przegląd najciekawszych gadżetów. Sierpień 2023

40 proc. mniej promocji w pandemii

Eksperci podkreślają, że sklepy mogą zdecydować się na intensywniejsze wykorzystanie promocji w drugiej połowie roku, aby przyciągnąć więcej klientów, ale to będzie zależało od poziomu inflacji. Spadek inflacji może wpłynąć na poprawę sytuacji i powrót do większej liczby promocji. Niemniej jednak trend spadkowy w liczbie promocji obserwowany był przez kilka ostatnich lat, a pandemia wzmogła ten spadek, osiągając nawet wartości powyżej 40 procent. Powrót do obfitości promocji może być kluczowy dla przyciągnięcia konsumentów i odbudowy handlowego rynku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ