Kto pożyczy małej firmie?
Fot. Joanna GębalPożyczka rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych, na rozwój biznesu lub na środki obrotowe, przyznawana online, bez konieczności dostarczenia różnych zaświadczeń i dopełniania czasochłonnych formalności – takimi warunkami kusi klientów firma Kredytmarket. To fintech wyspecjalizowany w mikropożyczkach dla przedsiębiorców.
Według Fundacji Microfinance Centre na polskim rynku działa już ok. 100 przedsięwzięć, które, wykorzystując nowe technologie, proponują usługi finansowe, często wcześniej nieistniejące. Duża część z nich kieruje ofertę do banków i instytucji finansowych, część do klientów indywidualnych, ale pojawiły się też fintechy nastawione na MSP.
Udzielając finansowania, Kredytmarket korzysta z funduszy pochodzących od prywatnych inwestorów – przedsiębiorców. A dzięki uwolnieniu rynku ma ten sam dostęp do danych na temat wiarygodności kredytowej swoich biznesowych klientów, co banki. Jego przewagą nad tymi ostatnimi jest przede wszystkim elastyczność. Fintechy mogą sobie w większym stopniu pozwolić na upraszczanie procedur. Dopóki zaś działają w małej skali, łatwiej im wykorzystywać technologiczne nowinki, np. przy tworzeniu systemów scoringowych bazujących na danych dostępnych w internecie.
– Mamy możliwość koncentrowania się na bardzo wąskim wycinku działalności. W nim staramy się dochodzić do doskonałości – mówi Aleksander Widera, założyciel i prezes Kredytmarketu.
Są jednak i minusy. Firmom tego typu brakuje na wstępie dwóch rzeczy: szerokiej bazy klientów i większego kapitału. Kolejna istotna rzecz...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 2/2019 (41) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.