Kreatywni i Europa

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 50
Kreatywna Europa to program ogólnounijny, m.in. dla firm, a dotyczy tych, którzy zajmują się kulturą. Jego pierwsza ścieżka, dotacje na wybrane projekty twórcze, otwarta jest dla Polaków od dawna. Druga, czyli łatwiejszy dostęp do kredytów, obejmująca znacznie więcej przedsiębiorstw, właśnie jest uruchamiana.

Budżet całego programu to 1,46 mld euro (na lata 2014–2020). W porównaniu do Horyzontu 2020, na który przeznaczono 77 mld euro, to niewiele, ale też w tym pierwszym przypadku grupa odbiorców jest dużo węższa. Są to też podmioty, którym wyjątkowo trudno pozyskać finansowanie na zasadach rynkowych. 

Formalnie Kreatywna Europa składa się z trzech tzw. komponentów. Największy z nich to Media, dla odbiorców z szeroko pojętego sektora audiowizualnego. Kolejny, Kultura, skierowany jest do tych, którzy zajmują się organizacją europejskich wydarzeń kulturalnych, i do wydawnictw, które tłumaczą beletrystykę na języki europejskie. Trzeci to komponent międzysektorowy. 

W przypadku dwóch pierwszych organizuje się co roku konkursy w kilkunastu obszarach, w których można zdobyć dotację na swój projekt. Natomiast ostatni obejmuje instrumenty zwrotne (przede wszystkim kredyty) dla firm z sektorów kreatywnych kultury i jest dostępny w kilku krajach UE. Od wiosny 2019 r. kredyty te pojawią się również w Polsce. 

Granty dla kultury

Zacznijmy jednak od dotacji. – Od 2014 r. w ramach komponentu Media polskie podmioty uzyskują wsparcie rzędu ok. 3 mln euro rocznie, a w ramach komponentu Kultura – ok. 1 mln euro – informuje Małgorzata Kiełkiewicz, dyrektor Creative...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 1/2019 (40)

Więcej możesz przeczytać w 1/2019 (40) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie