Dopłata do mieszkania. Można dostać nawet kilkaset złotych miesięcznie

dodatek mieszkaniowy
rachunki / Fot. Shutterstock/Below the Sky
Dodatek mieszkaniowy to forma wsparcia finansowego udzielanego przez gminy, która pomaga częściowo pokryć wydatki związane z mieszkaniem. Od 1 marca 2025 roku weszły w życie nowe, wyższe limity dochodowe, co oznacza, że więcej osób niż dotychczas może skorzystać z tej pomocy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kto ma prawo do dodatku mieszkaniowego?

O wsparcie mogą ubiegać się m.in.: właściciele mieszkań, osoby wynajmujące lub podnajmujące lokale, osoby bez tytułu prawnego, które oczekują na przydział lokalu socjalnego lub zamiennego. O przyznaniu dodatku decydują trzy kryteria: dochodowe, powierzchniowe oraz dotyczące tytułu prawnego do lokalu.

Od marca 2025 r. obowiązują nowe limity dochodowe:

  • dla osób samotnych: 3272,69 zł miesięcznie,

  • dla gospodarstw wieloosobowych: 2454,52 zł na osobę.

Wielkość lokalu również ma znaczenie. Ustalono maksymalne powierzchnie:

  • 35 m² – dla jednej osoby,

  • 40 m² – na dwie osoby,

  • 45 m² – na trzy osoby,

  • 55 m² – na cztery osoby,

  • 65 m² – dla pięciu osób,

  • 70 m² – na sześć osób (plus 5 m² na każdą kolejną osobę).

Jeśli w mieszkaniu przebywa osoba z niepełnosprawnością wymagająca oddzielnego pokoju, limit powierzchni można zwiększyć o dodatkowe 15 m².

Ile wynosi dodatek mieszkaniowy w 2025 roku?

Wysokość dodatku nie jest stała. Średnio świadczenie wynosi od 250 do 380 zł miesięcznie w zależności od wysokości dochodów, liczby domowników i kosztów utrzymania mieszkania. Pomoc przyznawana jest na pół roku, a wypłacana do 10. dnia każdego miesiąca. Co istotne – pieniądze trafiają bezpośrednio do zarządcy nieruchomości lub innej osoby pobierającej opłaty. Tylko w szczególnych przypadkach, np. zakupu opału, środki mogą być przekazane bezpośrednio osobie otrzymującej dodatek.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek składa się w urzędzie gminy lub ośrodku pomocy społecznej właściwym dla miejsca zamieszkania – osobiście lub przez pełnomocnika. Wymagane są takie dokumenty, jak: oświadczenie o dochodach wszystkich dorosłych domowników z ostatnich 3 miesięcy, dokumenty potwierdzające wydatki na mieszkanie (np. faktury, rachunki), ostatni rachunek za prąd. Decyzja powinna zostać wydana w ciągu 30 dni. Czasami przeprowadzany jest też wywiad środowiskowy w celu potwierdzenia danych zawartych we wniosku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ