Czy sieci rozpętały inflację? Handel detaliczny jest dziś trzykrotnie bardziej rentowny
Fot. shutterstock.Handel detaliczny w Polsce odnotował znaczący wzrost zarówno przychodów, jak i rentowności w ciągu ostatnich lat. Jednakże, wzrosty te budzą pytania dotyczące ich źródeł oraz kontrowersje związane z ewentualnym wpływem sieci handlowych na inflację.
Najwyższa rentowność w Europie
Ignacy Morawski, autor artykułu opublikowanego w Pulsie Biznesu, podejmuje próbę odpowiedzi na te pytania. Wskazuje, że polski handel detaliczny osiągnął nie tylko wysoką dynamikę przychodów, ale również systematyczny wzrost rentowności, który jest jednym z najwyższych w Europie.
Czterokrotnie większy zysk detalistów
Według przytoczonych przez niego danych, w ciągu ostatnich ośmiu lat (do 2022 roku) przychody wszystkich firm handlu detalicznego w Polsce (zatrudniających co najmniej 50 osób) wzrosły o 100 procent, a zysk netto zwiększył się aż czterokrotnie. W tym samym okresie nominalny produkt krajowy brutto Polski wzrósł o 80 procent.
Wzrost rentowności polskiego handlu należy również do jednych z najwyższych w Europie. Wskaźnik nadwyżki operacyjnej brutto, zbliżony do miary EBITDA (zysku brutto powiększonego o amortyzację), w latach 2014-2020 wzrósł z 6,5 do 8,9 procent w Polsce, podczas gdy średnio w UE wzrosła z 5,1 do 6,5 procent.
Trend wzrostu rentowności
Należy zauważyć, że wzrost rentowności handlu detalicznego w Polsce nie był ograniczony do lat 2020-2022, gdy podobne trendy występowały w większości branż. Jest to długoterminowy trend. Autor artykułu uważa, że ten trend zbliża się już do swojego końca, ale analiza przyczyn wzrostu rentowności pozwoli na nakreślenie scenariusza na przyszłość.
Cyberpunk 2077: zapowiedź dodatku do gry podbija wartość akcji CD Projekt
Schodzi mgła inflacji
Według Ignacego Morawskiego, wzrost rentowności w handlu detalicznym mógł być wynikiem konsolidacji, niskiej siły przetargowej polskiego pracownika oraz szybkiej modernizacji i unowocześnienia handlu. Autor podkreśla, że w najbliższych latach rentowność w handlu prawdopodobnie nieco się obniży z powodu wysokiej inflacji, która spowodowała gwałtowny wzrost marż.
"Mgła inflacji umożliwiała wszystkim firmom podnoszenie cen szybciej niż dynamika kosztów, co zaskoczyło pracowników, których realne wynagrodzenia spadły. Ten trend prawdopodobnie się odwróci, ponieważ mgła inflacyjna opada, a pracownicy będą chcieli nadrobić straty w realnych wynagrodzeniach" - pisze Morawski.
Jednakże, strukturalne czynniki, które przyczyniły się do wysokiej rentowności handlu detalicznego, prawdopodobnie będą utrzymywać się w przyszłości.
George Soros oddaje stery swojego imperium. Zastąpi go syn Alexander