Błyskawiczny rozwój, czyli jak nie wypaść z toru
fot. Adobe Stock
Blitzscaling oznacza szybki wzrost, ale nie ogranicza się do bezceremonialnej strategii „dużo i szybko”, lecz wprowadza rozmyślne wykonywanie rzeczy, które w tradycyjnym myśleniu biznesowym są uważane za bezsensowne. W epoce blitzscalingu musisz podjąć jedną z dwóch trudnych decyzji:
→ narazić firmę na dodatkowe ryzyka i niedogodności związane z szybkim rozwojem;
→ godzić się na jeszcze większe ryzyko klęski w przypadku, gdy konkurencja dokona blitzscalingu, zanim ty to zrobisz.
Trzy zasady blitzscalingu
Blitzscaling wymaga działania w tempie niekoniecznie wygodnym dla załogi. W warunkach wielkiej niepewności błędy są wręcz nieuniknione. Cała sztuka polega na tym, żeby szybko wyciągać z tych błędów wnioski i wracać na ścieżkę błyskawicznego rozwoju. Do tego potrzebne jest dobre rozumienie trzech zasad blitzscalingu.
1.Blizscaling jest strategią ofensywną i zarazem defensywną
Jako strategia ofensywna blitzscaling pozwala na zrobienie paru interesujących rzeczy. Po pierwsze, umożliwia zdobycie rynku przez zaskoczenie z pominięciem zaciekle bronionych nisz i pełnym wykorzystaniem sprzyjających okoliczności. Na przykład szybki rozwój Slacka zaskoczył nawet tak mocnych konkurentów, jak Microsoft i Salesforce.com. Po drugie, daje szansę umocnienia swojej przewagi nad konkurencją, zanim ta zdoła odpowiedzieć. Po trzecie, blitzscaling daje dostęp do kapitału, ponieważ inwestorzy na ogół chętnie wspierają liderów rynku. Jeśli zdecydujesz się na blitzscaling, możesz łatwiej i szybciej...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 4/2020 (55) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.