Badanie: Do 2030 roku połowa zysków sieci detalicznych może pochodzić spoza działalności handlowej
Sieć Walmart rozwija działalność reklamową, a jej roczne przychody z tego tytułu wynoszą już 2,7 miliarda dolarów. Fot. shutterstock.Według analizy przeprowadzonej przez firmę Bain & Company na podstawie modeli biznesowych detalistów z 18 krajów, obecnie tylko 10% przychodów i zysków sieci detalicznych generowane jest z działalności pozahandlowej. Jednak do końca dekady przewiduje się radykalne zmiany w tym zakresie. Szacuje się, że działalność pozahandlowa będzie odpowiadać za 50% zysków i 35% przychodów. Przewidywanie to dotyczy zarówno firm działających w kanale offline, jak i online. O badaniach pisze portal wiadomoscihandlowe.pl.
Działalność pozahandlowa: przepis na sukces przedsiębiorców
Eksperci uważają, że rozwijanie dodatkowych źródeł przychodów na podstawie posiadanych aktywów będzie kluczowe dla sukcesu sieci handlowych i umożliwi znaczący wzrost zysków. Rentowność handlu detalicznego często pozostaje na stosunkowo niskim poziomie, dlatego tworzenie nowych źródeł dochodów staje się istotnym elementem stabilizacji finansowej firm.
Jak zauważa Piotr Rudnicki partner w Bain & Company wielu detalistów zaczyna już wykorzystywać swoje unikalne zasoby do oferowania nowych usług. Przykładem jest udostępnianie producentom przestrzeni reklamowej w swoich kanałach kontaktu z klientami, zwane retail media. Badania pokazują, że reklama na stronach internetowych lub w aplikacjach sklepów pozwala skrócić dystans między przekazem reklamowym a miejscem zakupu, a także umożliwia precyzyjne targetowanie i personalizację oferty. Sieć Walmart w Stanach Zjednoczonych, która tygodniowo odwiedzana jest przez 230 milionów klientów, aktywnie rozwija działalność reklamową, a jej roczne przychody z tego tytułu wynoszą już 2,7 miliarda dolarów. Francuski Carrefour również pracuje nad zwiększeniem przychodów ze sprzedaży reklamy, oferując dostęp do 80 milionów klientów i danych dotyczących 8 miliardów transakcji.
CD Projekt wypłaca 100 mln zł dywidendy akcjonariuszom
13 mld dolarów z działalności reklamowej
Sieci handlowe podążają śladem platform internetowych, które osiągają duże zyski z monetyzacji danych klientów i rozwoju biznesu reklamowego. Portal wiadomoscihandlowe pl przedstawia wśród nich m.in. Alibabę, największą platformę e-commerce w Chinach - w ubiegłym roku uzyskała zysk w wysokości 18 miliardów dolarów z działalności retail media, co stanowiło niemal trzy czwarte całego zysku firmy. W Stanach Zjednoczonych liderem w tym zakresie jest Amazon, którego globalne zyski z działalności reklamowej szacuje się na niemal 13 miliardów dolarów.
Usługi medyczne, telekomunikacyjne i turystyczne
Jak dowiadujemy się z badania Bain & Company klienci, korzystając z usług reklamowych platform internetowych, doceniają jakość danych dotyczących ich zachowań zakupowych, takich jak dane demograficzne, historia wyszukiwania, zawartość koszyka, informacje o lokalizacji czy używanym sprzęcie. Unikalną korzyścią, jaką oferują sieci handlowe, jest szczegółowa ocena zwrotu z inwestycji, obejmująca nie tylko liczbę wejść na stronę i dotarcie do wybranych grup zakupowych, ale także liczby dokonanych zakupów.
Dodatkowe rozwiązania i usługi oferowane przez sieci handlowe kierowane są zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Oprócz reklamy i usług finansowych, obejmują one także usługi medyczne, telekomunikacyjne czy turystykę. Dzięki silnym markom, sieci handlowe mają potencjał do udanego wejścia na nowe obszary działalności, takie jak usługi finansowe, w których zaufanie klienta odgrywa kluczową rolę.