60 proc. lokali gastronomicznych łamie przepisy. Potwierdza to inspekcja handlowa
Gastronomia po obostrzeniach, fot. Adobe StockInspekcja stwierdziła pięć podstawowych naruszeń przepisów:
1. Nierzetelna obsługa konsumentów
Jak wynika z raportu, dwie placówki zaniżyły pojemność napojów alkoholowych. Co więcej, w czterech przypadkach restauracje wydały zbyt małe porcje w stosunku do deklarowanej.
2. Nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen
To problem, który wystąpił w aż 22 placówkach gastronomicznych. W czterech przypadkach brakowało jakichkolwiek cen, a w 18 miejscach ceny były uwidocznione w sposób "niejednoznaczny dla konsumenta". Niewidoczne ceny były w trzech miejscach.
3. Stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych
To kolejny, dość powszechny problem. Inspekcja Handlowa wykryła go w 10 przypadkach. Przedsiębiorcy posiadali i stosowali wagi bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. „wagi domowe” niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej.
4. Nieprzestrzeganie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
W tym przypadku naruszenia przepisów nie były zbyt istotne. W trzech placówkach stwierdzono brak wywieszki informującej o szkodliwości spożywania alkoholu.
5. Nieprzestrzeganie przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
W dwóch miejscach nie uwidoczniono wymaganych informacji dotyczących zakazu palenia wyrobów tytoniowych.
Na szczęście w żadnym przypadku inspekcja nie miała jakichkolwiek zastrzeżeń co do stanu sanitarno-porządkowego oraz warunków przechowywania środków spożywczych.
Gdzie kupić mięso z Beyond Meat?
Przedsiębiorcy ukarani
W ramach kontroli Inspekcja nałożyła pięć mandatów na łączną kwotę 700 złotych. Co więcej, do sądów skierowano sześć wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń na podstawie art. 134 kodeksu wykroczeń. Dodatkowo inspekcja poinformowała m.in. urzędy skarbowe czy urzędy miar o nieprawidłowościach w odpowiednich lokalach.