1,5 mln euro na platformę przygotowującą do egzaminów. Inovo inwestuje w startup Prepia

Błyskawiczna decyzja i obiecujący potencjał
Często to startupy muszą długo i cierpliwie zabiegać o uwagę funduszy Venture Capital. Tym razem jednak, jak przyznają sami inwestorzy, sytuacja była nieco inna – to fundusz musiał przekonać utalentowany zespół Prepia do przyjęcia inwestycji. Co tak urzekło doświadczonych graczy, jak Inovo czy Silicon Gardens?
Jak pisze na swoim profilu na LinkedIn Michał Rokosz, partner Inovo – przede wszystkim, była to imponująca dynamika wzrostu. Prepia osiągnęła roczny przychód (ARR) na poziomie miliona euro w czasie krótszym niż standardowe 9-12 miesięcy, co jest wynikiem znacznie przewyższającym rynkowe benchmarki dla firm na wczesnym etapie rozwoju. Kolejnym kluczowym atutem okazał się produkt – platforma, którą "klienci nie tylko aktywnie używają, ale wręcz uwielbiają, dostrzegając w niej realną i wartość".
Michał Rokosz wspominał też osobiste doświadczenia z przygotowaniami do testów podobnych do GMAT, kiedy brakowało efektywnych narzędzi: "Zajęło mi dużo czasu, aby znaleźć odpowiednie materiały i nie byłem pewien, jak dobrze sobie poradzę". Prepia jest więc rozwiązaniem "znalezionym" przez inwestora po 15 latach.
Nowoczesna odpowiedź na wyzwania edukacyjne
Czym dokładnie jest Prepia? To serbski startup z branży EdTech, założony w 2024 roku. Jego misją jest rozwiązanie problemu tradycyjnych materiałów do nauki, które często są nieefektywne, niedostosowane do urządzeń mobilnych i nowoczesnych metod przyswajania wiedzy.
To platforma przyjazna smartfonom i oparta na sztucznej inteligencji, która przekształca klasyczne podręczniki i zestawy zadań w interaktywne, przyjazne dla użytkownika mobilne kursy przygotowujące do szerokiej gamy egzaminów zawodowych (takich jak SAT, GMAT, egzaminy pielęgniarskie, prawnicze i wiele innych). Startup może pochwalić się imponującymi wynikami: 98% dokładnością generowanych treści, 92% zdawalnością wśród swoich użytkowników oraz wysoką oceną 4,8/5 na podstawie ponad 400 recenzji. Z platformy korzysta już ponad 100 000 osób, a firma w mniej niż dziewięć miesięcy osiągnęła 1,2 miliona euro rocznego przychodu.
Za sterami: Duet z wizją
Założycielami Prepia są Viktor Pesic i Ivan Jurišić. Viktor, programista z ponad 10-letnim doświadczeniem. To on, wykorzystując niemal wyłącznie reklamy Google Ads, w mniej niż osiem miesięcy zbudował przychody firmy od zera do niemal miliona euro. Ivan, z cennym doświadczeniem biznesowym zdobytym m.in. w firmie Roche, wnosi do zespołu umiejętność skalowania działalności.
Jak podkreśla Viktor Pešić, współzałożyciel Prepia: – Nasza zdolność koncentracji uwagi kurczy się w dobie TikToka i Instagrama, co stawia wyzwania tradycyjnym metodom nauki. To już jest poważny problem, ale nic w porównaniu z tym, co zobaczymy u młodszych pokoleń. Prepia rozwiązuje ten problem, oferując spersonalizowaną, efektywną ścieżkę nauki, która dostosowuje się do potrzeb każdego użytkownika.
Ambitne cele i konkretny plan na przyszłość
Pozyskane 1,5 miliona euro zostanie przeznaczone na dynamiczną ekspansję na ponad 300 rynków na całym świecie.
Firma już teraz może pochwalić się imponującym wzrostem miesięcznych przychodów – od około 2,37 tys. euro we wrześniu 2024 roku do około 95 tys. euro w maju 2025 roku. Na globalnym rynku przygotowań do egzaminów zawodowych Prepia konkuruje m.in. z takimi graczami jak Magoosh, Khan Academy (w segmencie testów), UWorld oraz Quizlet.
Inovo inwestuje w cyberbezpieczeństwo. Chorwacki startup zgarnia 27 mln zł
SplxAI, firma założona w Chorwacji, specjalizująca się w zabezpieczeniach chatbotów AI, zamknęła rundę finansowania seed o wartości 27 min zł (6,49 mln euro). Wśród inwestorów znalazł się m.in. polski fundusz Inovo.