Rookie of the Year. Edycja 2025

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2025 (120)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2025 (120)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Partner:

Owl Sentry
Czyli szczurołap przyszłości. - W Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej działa ponad 1,5 mld pułapek deratyzacyjnych. Niemal wszystkie – dokładnie jak pół wieku temu – sprawdzane są ręcznie, co kosztuje firmy deratyzacyjne ogromne pieniądze: 5 mld dol. rocznie idzie na kontrolę pustych pułapek, a kolejne 11 mld dol. pochłaniają straty w infrastrukturze. Owl Sentry jako pierwsze na rynku oferuje system zaprojektowany do zastosowania we wszystkich pułapkach, a nie tylko u klientów premium – tłumaczy Marcin Matuszewski, współzałożyciel startupu.
Celem Owl Sentry jest wypożyczenie 20 mln urządzeń przed 2030 r.. - Wchodzimy w kluczową fazę: w Q4 przeniesiemy siedziby do San Francisco i zbierzemy rundę w USA, która pozwoli nam przyspieszyć komercjalizację – zapowiada Matuszewski.
DriveAD
- Demokratyzujemy rynek reklamy outdoorowej. Umożliwiamy każdemu kierowcy stanie się nośnikiem reklamowym i zarabianie, a firmom dajemy dostęp do elastycznej, precyzyjnie targetowanej sieci reklamowej. Dzięki technologii geolokalizacji i aplikacji mobilnej tworzymy dynamiczny, rozproszony system reklamy, który jest tańszy, bardziej mierzalny i skalowalny niż tradycyjne billboardy – mówi Szymon Bocianowski, współzałożyciel startupu.
W najbliższych miesiącach spółka skupi się na skalowaniu bazy kierowców w Warszawie oraz wejściu do kolejnych polskich miast. - Rozpoczynamy też rozmowy z partnerami z rynków CEE, aby przygotować grunt pod ekspansję europejską – podsumowuje przedsiębiorca.
Levelly.ai
Startup wykorzystuje predykcję i potencjał sztucznej inteligencji, by wzmocnić firmy w budowaniu wynagrodzeń, które stają się strategicznym narzędziem rozwoju firmy, a nie tylko kosztem operacyjnym. - Chcemy, aby każda organizacja mogła budować kulturę opartą na przejrzystości, równości i rzetelnych danych. Pomagamy liderom HR rozpoznawać trendy oraz ukryte niesprawiedliwości. Automatyzujemy to, co powtarzalne i analityczne. Uwalniamy ludzki potencjał do myślenia strategicznego i budowania relacji. Sprawiamy, że wynagrodzenia mówią o zaufaniu, a nie o uprzedzeniach. Przyspieszają innowacje i wzrost w firmie przez kontrolę kosztów i transparentność – wyjaśnia Katarzyna Gapińska-Prokopczyk, jedna z inicjatorek projektu.
Advocly
Startup odpowiada na potrzeby firm bez własnych działów prawnych. - Łączymy sztuczną inteligencję profilującą kontekst biznesu z bazą typowych umów SMB, dzięki czemu dostarczamy precyzyjniejsze odpowiedzi niż klasyczne modele. Docelowo budujemy ekosystem agentów AI wspieranych przez prawników, którzy przejmują odpowiedzialność na końcu procesu – mówi Marcin Jemielity, CEO i założyciel spółki.
W Advocly zainwestował już Przemek Kowalczyk, współtwórca Ramp, czyli jednego z najważniejszych polskich startupów.
Kosmok
Projekt z gatunku wizjonerskich, odrobinę szalonych, a więc pionierska technologia tankowania satelitów. - Tankowanie satelitów jest kompletną zmianą tego, jak prowadzone są misje satelitarne. Satelity do tej pory były ograniczone do tego paliwa, jakie zabrały ze sobą na pokładzie z Ziemi. A to jest istotna ułomność, gdyż paliwo jest im potrzebne do poruszania się między orbitami lub utrzymywania swojej orbity. Tak naprawdę ograniczało to satelity dotychczas do jednego lub dwóch dużych manewrów zmiany orbity w trakcie misji, mimo że paliwo to często ponad połowa masy takich satelitów! To trochę tak, jakby samochód po dwóch wyjazdach poza miasto trzeba było wymienić – tłumaczy Łucja Rugor, pomysłodawczyni Kosmok.
Startup zbiera obecnie finansowanie, dzięki któremu planuje rozszerzyć zespół, rozbudować laboratorium i podkręcić tempo prac. - Jeżeli się uda, bardzo możliwe, że w przyszłym roku będziemy pierwszy raz testować nasze rozwiązania na orbicie – zapowiada innowatorka.
berryboo
A więc wsparcie e-commerce. Inteligentne algorytmy berryboo analizują i optymalizują dane z wielu źródeł, dając najlepsze rekomendacje, które – według twórców projektu - mogą zwiększyć sprzedaż nawet o 83 proc. - Nasza technologia już teraz potrafi znacząco usprawnić, a w wielu przypadkach wręcz zastąpić pracę osób odpowiedzialnych za dwa kluczowe obszary w sklepie internetowym: pricing oraz analitykę danych. W planach mamy automatyzację kolejnych działów, a tym, co realnie wyróżnia berryboo, jest to, że docelowo sklep podłączony do naszego systemu – poza pakowaniem paczek i zapewnianiem produktu – będzie mógł w dużym stopniu funkcjonować autonomicznie – wyjaśnia Sławek Mokrzycki, CEO spółki.
Jak uzupełnia przedsiębiorca, startup skupia się obecnie wyłącznie na ukończeniu minimalnej wersji produktu oraz rozpoczęciu szeroko zakrojonej akwizycji klientów.
Tequipy
Firmy na całym świecie borykają się z wyzwaniami związanymi z zarządzaniem sprzętem IT. Komputery, które nie docierają na czas, zepsute laptopy blokujące pracę zespołów, firmowe urządzenia zalegające w magazynach czy przetrzymywanie sprzętu przez byłych pracowników - to codzienne problemy, z którymi mierzą się organizacje na całym świecie. W dobie pracy zdalnej i globalnych zespołów, zarządzanie sprzętem IT staje się coraz większym wyzwaniem, generującym nie tylko koszty, ale też operacyjny chaos. Właśnie w odpowiedzi na te problemy powstało Tequipy.
Startup założony przez Tomka Stawarskiego i Bartka Czerkiesa zapewnia firmom kompleksową usługę zarządzania sprzętem od dostawy przez monitorowanie i serwisowanie aż po odzyskiwanie urządzeń w dowolnym miejscu na świecie. Model Pay-As-You-Go pozwala klientom płacić tylko za rzeczywiste potrzeby, optymalizując koszty i eliminując logistyczny chaos.
Regunaut
- Zamiast archiwum PDF-ów dajemy firmom farmaceutycznym „autopilota” do regulacji. Nasze cyfrowe bliźniaki pozwoleń odwzorowują realne produkty, na bieżąco sprawdzają wymogi i same inicjują zadania – pilnują terminów, zmian i opłat. Łączymy głęboką wiedzę domenową z inteligentną automatyzacją: najpierw porządkujemy ją w reguły, wyjątki i ścieżki decyzyjne, a dopiero potem osadzamy w narzędziach i procesach operacyjnych. Dzięki temu obszar regulacyjny przestaje być wąskim gardłem, a staje się przewagą operacyjną – mówi Małgorzata Łuksza, CEO i współzałożycielka startupu.
Regunaut przechodzi aktualnie z fazy pilotażu do komercjalizacji – uruchamia rozliczenia oraz instancje firmowe.
NurseTime
Startup rozwiązuje problem rosnącego niedoboru dostępnych usług opieki zdrowotnej w Polsce, oferując osobom prywatnym oraz firmom szybki, niedrogi i sprawdzony sposób na rezerwację wykwalifikowanych pielęgniarek i pielęgniarzy na wizyty domowe, zabiegi czy wsparcie. - W NurseTime wierzymy, że dostęp do troskliwej, wykwalifikowanej opieki pielęgniarskiej powinien być prosty, przejrzysty i bezstresowy. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz krótkoterminowej pomocy, długoterminowego wsparcia czy pilnej opieki w domu, NurseTime ułatwia znalezienie odpowiedniego profesjonalisty szybko i pewnie – mówią pomysłodawcy projektu.
PicMe
– Stworzyliśmy aplikację społecznościową, która we wrześniu 2024 r. zadebiutowała na rynku, zmieniając sposób, w jaki nawiązujemy relacje – mówią Michał Czyżewski i Piotr Zarzycki, założyciele PicMe. Jak tłumaczą, ich projekt to unikalne połączenie inspiracji ze Snapchata, Tindera i Pokemon Go przenoszące interakcje społeczne z przestrzeni wirtualnej do świata rzeczywistego. Misją inicjatywy jest przeciwdziałanie samotności i izolacji społecznej oraz budowanie przestrzeni do autentycznych, lokalnych więzi.
Jak działa PicMe? Po pobraniu apki należy włączyć mapę i udostępnić swoje selfie, dzięki czemu staniemy się widoczni jako awatar dla innych użytkowników, którzy będą mogli nas rozpoznać i zrobić nam zdjęcie. Taka fotka następnie trafia do nas, a my mamy okazję pogadać czy po prostu zbić piątkę z jej autorem. Michał i Piotr podkreślają, że kluczowe jest bezpieczeństwo danych – zdjęcia nie zapisują się w telefonach autorów, to my decydujemy, które z nich chcemy zostawić.

Więcej możesz przeczytać w 9/2025 (120) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.