Skaner przenosi sklep do internetu

Rys. Andrzej Wieteszka
Rys. Andrzej Wieteszka 64
Internetowy handel wymiata z rynku tradycyjne sklepy. I te wielkie, i te małe, które jeszcze niedawno działały tuż za rogiem. Irlandzki startup Pointy twierdzi, że może pomóc przetrwać małym sklepom, a inwestorzy uznali, że pomysł dublińskiej firmy wart jest ich pieniędzy.

Brytyjski Maplin w końcu czerwca zamknął swych 200 sklepów z elektroniką. Istniejąca od 1972 r. firma nie wytrzymała konfrontacji z ofertą dostępną u internetowej konkurencji. Nim jej placówki zamknęły podwoje, trwała w nich wyprzedaż. To, co zostało na sklepowych półkach i w magazynach, a także inne aktywa Maplina, w tym jego logo, ma sprzedać likwidator. Nie inaczej było z Toys „R” Us, amerykańską siecią z zabawkami.

Wpływ e-handlu na mniejsze, często rodzinne sklepy można obserwować niemal każdego dnia, idąc po ulicach czy to polskich, czy np. brytyjskich miast i miasteczek. Najpierw zaczynają ograniczać ofertę, potem są wyprzedaże, a następnie w witrynie pojawia się napis „Lokal do wynajęcia”.

Związane z konkurowaniem z e-handlem i wielkimi sieciami kłopoty polskich małych sklepów stoją w sprzeczności z deklaracjami konsumentów. Według raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”, przygotowanego na zlecenie platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM, 46 proc. Polaków twierdzi, że w ich miejscu zamieszkania jest za mało lokalnych sklepów, dla 74 proc. mali detaliści są bardzo ważni dla lokalnej społeczności, a 69 proc. preferuje ich ze względu na zaufanie, jakim darzą pracujących w nich sprzedawców. 

Deklaracje to jedno, a rzeczywistość – drugie. Między 2008 a 2017 r. liczba małych sklepów...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 11/2018
 (38)

Więcej możesz przeczytać w 11/2018 (38) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ