Stworzyć mieszankę wybuchową

Kuba Dobroszek i Łukasz Pieczonka
Kuba Dobroszek i Łukasz Pieczonka
FORVIA to firma zajmująca się projektowaniem i produkcją elementów wyposażenia samochodowego. Co drugi samochód na świecie ma części wyprodukowane przez to przedsiębiorstwo. O rozwoju technologicznym i jego wpływie na środowisko rozmawiamy z Łukaszem Pieczonką, specjalistą ds. BHP, FORVIA R&D Polska.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Najważniejsze wnioski z rozmowy? Poniżej publikujemy wywiad w formie video, a także spisany jego fragment:

Bez technologii nie ma ekologii?

Technologia rozwija się w bardzo szybkim tempie w zasadzie w każdej branży, również w motoryzacji. Dzięki niej środowisko stało się lepiej monitorowane, jesteśmy w stanie wykonać mnóstwo badań i pomiarów, które wcześniej były niemożliwe. Starajmy się tak pracować nad postępem, by technologia stawała się bardziej pomocna.

Oczywiście każdy kij ma dwa końce. Na przykład samochody są wyposażane w kolejne nowoczesne technologie, które z jednej strony zapewniają jeszcze większe bezpieczeństwo, ale z drugiej generują problemy związane z recyklingiem. FORVIA dąży do całkowitej zeroemisyjności. Uważamy, że nowoczesne urządzenia i części powinny być projektowane w taki sposób, by łatwo było je ponownie wykorzystać.

Mimo postępu branża motoryzacyjna wciąż jest postrzegana jako jeden z największych trucicieli naszej planety.

Co nie zmienia faktu, że producenci samochodów chcą dążyć do zielonych rozwiązań i robią to coraz skuteczniej! Samochody stają się nowocześniejsze, bardziej komfortowe, a jednocześnie ekologiczne. Działania prośrodowiskowe to nie tylko wyraz troski o naszą planetę i przyszłe pokolenia, ale również zysk, ponieważ ponowne wykorzystanie materiałów zwykle oznacza oszczędności. Ponadto nowi konsumenci coraz chętniej wybierają te firmy, które rozwijają się w sposób zrównoważony. Młodzi chcą iść pod rękę z ekologią, pragną wiedzieć, jak odbywa się produkcja i czy pracownicy mają zapewnione odpowiednie warunki do wykonywania swoich obowiązków.

Ważna jest również współpraca przedsiębiorstw automotive z innowacyjnymi startupami. Coraz więcej marek motoryzacyjnych ma już nawet własne komórki, które są odpowiedzialne za współpracę z młodymi innowatorami.

To świetny kierunek! Młodzi ludzie mają bardzo interesujące pomysły, trzeba tylko dać im szansę. W FORVII chętnie zapraszamy do współpracy innowatorów, dzięki czemu jesteśmy w stanie uwolnić cały nasz potencjał. Młodzież coraz częściej jest lepiej uświadomiona w kontekście ekologii niż nawet eksperci. Firmy dają doświadczenie i zaplecze, a młodzi świeże pomysły i zupełnie inne spojrzenie. To mieszanka wybuchowa!

Co ze współpracą ze światem nauki?

FORVIA bardzo chętnie współpracuje z uczelniami i ośrodkami badawczymi. Ale idziemy jeszcze dalej, nasz dział R&D zorganizował niedawno konkurs na innowacyjne pomysły, do którego mogli się zgłaszać już uczniowie szkół średnich.

Łatwo jest pożenić biznes z nauką? Słyszałem, że te dwa światy nie w pełni rozumieją swoje potrzeby.

Trzeba pamiętać, że R&D to nie zakład produkcyjny – nie mamy odgórnie ustalonej, masowej produkcji. Jednocześnie właśnie nasze zespoły gwarantują dalszy rozwój. Współpraca nauki i biznesu to ciągły balans między skupianiem się na tym, na co obecnie jest zapotrzebowanie, a wybieganiem do przodu i przewidywaniem nadchodzących trendów.

Jak więc młodych innowatorów inspirować do rozwoju i współpracy z takimi podmiotami jak FORVIA?

Przede wszystkim to zakłady powinny wychodzić do tych innowatorów, rozmawiać z nimi, pytać o ich potrzeby. Jako FORVIA stale pokazujemy, że jesteśmy otwarci na ciekawe pomysły, niebanalne działania i rozwiązania. Wielu studentów to już teraz wybitni eksperci w swojej dziedzinie, trzeba tylko dać im pole do rozwoju.

---

Zachęcamy do wysłuchania całego podcastu w serwisie Spotify!

ZOBACZ RÓWNIEŻ