Rezygnujemy z ulubionych marek i wybieramy tańsze produkty

inflacja
Fot. shutterstock.
Inflacja, siła nabywcza i wojna na Ukrainie – jak wpływają na rynek FMCG? Jak wskazuje NielsenIQ spada lojalność wobec marek - wygrywają natomiast tańsze odpowiedniki.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W ostatnich miesiącach rynek dóbr szybkozbywalnych (FMCG) doświadcza wielu zmian, które są wynikiem działania dwóch głównych sił. Pierwszą z nich jest ogromna siła inflacyjna, która wpływa na zmianę kosztów produkcji i następnie przekłada się na zmiany cen detalicznych, z którymi spotykają się konsumenci. Drugą siłą jest malejąca siła nabywcza, czyli mniejsza dostępność środków finansowych w naszych portfelach.

Wysokie ceny zostaną. To wynagrodzenia muszą pójść w górę

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze wybuch wojny na Ukrainie, który sprawia wiele negatywnych konsekwencji m.in. zawirowania na światowym rynku żywności czy energii, co doprowadza do wysokich cen produktów w sklepach. Przez to klienci szukają oszczędności. Zwracają szczególną uwagę na to, gdzie i na co wydają swoje pieniądze. Mimo to, można przypuszczać, że w 2024 roku inflacja będzie maleć. Jednak spadek zmian cen nie oznacza bezpośrednio spadku cen absolutnych, co oznacza, że ceny pozostaną na zbliżonym poziomie. Aby zrekompensować wpływ inflacji na dochód, konieczne będzie zwiększenie wynagrodzeń, co z kolei wymagać będzie czasu.

Według Anny Krawczyk z NielsenIQ, cytowanej przez portalwiadomoscihandlowe.pl obecnie konsumenci będą przesuwać się w stronę bardziej ekonomicznych marek. Lojalność wobec marek maleje, a klienci częściej wybierają marki własne, które zazwyczaj są nieco tańsze od marek producentów. W trakcie Kongresu Retail Trends 2023 Anna Krawczyk stwierdziła: "Z drugiej strony widać również zwiększone poszukiwanie okazji zakupowych i badanie, gdzie i w jakich kanałach można znaleźć atrakcyjne ceny. Takie są najbliższe perspektywy i prognozy rynku".

Spółki wzrostowe wciąż przecenione. Analiza analityków WEG [TYLKO U NAS]

AI pomoże budować strategię cenowe

Pozytywnym aspektem dla handlu jest fakt, że obecnie dostępnych jest wiele narzędzi, w tym związanych ze sztuczną inteligencją, które pomagają budować odpowiednie strategie cenowe i asortymentowe. To elementy, którymi detaliści i producenci mogą się posługiwać, aby odnosić sukcesy na konkurencyjnym rynku FMCG.

Jak wskazuje Anna Krawczyk w kontekście obecnych wyzwań na rynku FMCG ważne jest monitorowanie zmian inflacyjnych, siły nabywczej konsumentów i przesunięć preferencji konsumenckich. Detaliści i producenci muszą być elastyczni i dostosowywać się do tych zmian, aby utrzymać swoją konkurencyjność i zadowolić wymagających klientów. Wdrażanie nowych strategii cenowych i asortymentowych, wykorzystywanie narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji oraz zdolność do szybkiej reakcji na zmieniające się warunki rynkowe będą kluczowe dla sukcesu w branży FMCG.

Warto pamiętać, że rynek FMCG jest bardzo dynamiczny i podlega licznych czynnikom, takim jak trendy konsumenckie, zmiany preferencji, czynniki ekonomiczne i polityczne. Obserwowanie tych zmian i dostosowywanie się do nich będzie decydujące dla przyszłego rozwoju i sukcesu przedsiębiorstw działających w tej branży.

Duża runda finansowania Contec. 70 mln finansowania m.in. od spółki Pruszyński