Pitch deck, czyli jak zdobyć inwestora

Pitch deck
Pitch deck / Fot. Cirrusinsight.com
Krótka prezentacja, często tworzona w programie PowerPoint, Keynote lub Prezi, to pitch deck. Jej cel? Zapewnienie odbiorcom szybkiego przeglądu planu biznesowego oraz informacji o firmie.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W naszej bazie mamy już obszerny tekst o tym, czym jest pitch deck i jak go przygotować. Jeśli jesteś prenumeratorem, możesz go przeczytać. Nie jesteś? Wówczas mamy dla ciebie garść informacji o pitch decku. 

Czym jest pitch deck?

Najprościej mówiąc, to pierwszy kontakt z inwestorem, a raczej - narzędzie do pierwszego kontaktu. To krótka prezentacja, którą możemy przygotować w ciągu kilku dni, jeśli tylko dysponujemy odpowiednimi danymi. — Przejrzenie pitch decka jest zazwyczaj pierwszym kontaktem ze spółką, dlatego musi on być po prostu dobrym produktem — mówi dla My Company Polska Marcin Kurek, partner zarządzający w funduszu Market One Capital. 

Pitch deck w pigułce

Ile slajdów powinna mieć prezentacja pitch deck? Kilkanaście, i nie więcej. 

Zanim wyślemy prezentację do inwestora, warto wysłać ją do bliższych i dalszych znajomych, i to zarówno tych „biznesowych”, jak i tych, którzy z biznesem nie mają dużo do czynienia. Pitch deck powinien być zrozumiały zarówno dla jednych, jak i drugich. 

Poza tym pamiętajmy, że wysyłamy prezentację do potencjalnego wspólnika (inwestora), a nie do klienta. I że jest to początek dłuższej relacji, a to oznacza, że na tym etapie warto wiedzieć i znać pewne rzeczy, ale nie wszystkie. 

Co musi znaleźć się w pitch decku?

Kilka konkretnych rzeczy:

1. Problem, jaki rozwiązujemy (i jaki jest obecny status rozwiązywania tego problemu przez konkurentów).

2. Wielkość rynku, na którym występuje dany problem.

3. Idealny docelowy klient/klienci i jego charakterystyka.

4. Mierzalna wartość, jaka ma być dostarczona dla danego klienta (słowem: dlaczego klient miałby wybrać akurat nasze rozwiązanie?).

5. Model biznesowy (jak chcemy lub jak już zarabiamy).

6. Jak trafiamy obecnie do klientów i jak zamierzamy trafiać do kolejnych (np. z rynku zagranicznego).

7. Źródła przewagi konkurencyjnej.

8. Kompetencje w zespole i dotychczasowe największe sukcesy.

9. Oczekiwania wobec potencjalnego wspólnika (inwestora).

Na koniec zajrzyj również na stronę cirrusinsight.com, gdzie znajdziesz zestawienie pitch decków prawdziwych startupów, które uzyskały finansowanie (często na ponad 100 mln dol.).

ZOBACZ RÓWNIEŻ