Pandora Gate: Biedronka i Lidl odcinają się od współpracy z TeamX w przyszłości

pandora gate
Fot. shutterstock.
Współczesne korporacje, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, chętnie współpracują z influencerami. W przypadku polskiego rynku, wielu z tych twórców to popularni youtuberzy, których kanały zgromadziły miliony subskrybentów. Jednak ostatnie wydarzenia związane z tzw. aferą "Pandora Gate" rzucają cień na ich reputację i wpływają na decyzje dużych sieci takich jak Biedronka czy Lidl.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Team X, zespół youtuberów, który w przeszłości cieszył się ogromnym zaufaniem wśród młodszej publiczności, stał się epicentrum skandalu. Sylwester Wardęga, znany polski twórca internetowy, ujawnił niepokojące informacje dotyczące jednego z członków Team X. Chodziło o niewłaściwe propozycje skierowane do małoletnich dziewczyn.

Pandora Gate: Biedronka i Lidl odcinają się od współpracy z TeamX w przyszłości

Nie można pominąć reakcji korporacji na te wydarzenia. Sieci handlowe jak Biedronka czy Lidl, które wcześniej z entuzjazmem promowały produkty z logo Team X, zostały postawione w niekomfortowej sytuacji. Rossmann, jedna z czołowych sieci drogerii w Polsce, szybko zdecydował się na wycofanie produktów z logo Team X. Podobne decyzje podjęły inne marki, które wcześniej współpracowały z kontrowersyjnymi twórcami.

Z kolei wypowiedzi przedstawicieli sieci handlowych, takich jak Arkadiusz Żyźniewski z Biedronki, czy Aleksandra Robaszkiewicz z Lidla, na łamach portalu wiadomoscihandlowe.pl wskazują na brak chęci do dalszej współpracy z Team X oraz na chęć zachowania ostrożności w nawiązywaniu nowych partnerstw.

- W chwili obecnej nie współpracujemy z Team X i nie mamy takich planów. Ostatnia nasza współpraca miała miejsce w 2022 roku i dotyczyła testowej sprzedaży płatków śniadaniowych w ramach oferty czasowej w naszych sklepach – przekazało portalowi wiadomoscihandlowe.pl biuro prasowe sieci Biedronka.

Lidl trzyma się podobnej strategii marketingowej: - Obecnie nie prowadzimy współpracy ze wspomnianymi przez panią osobami oraz nie zamierzamy angażować Teamu X w przyszłe projekty, które będziemy realizować – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, szefowa komunikacji korporacyjnej i CSR w Lidl Polska.

Samana Group i nowi doradcy. Były prezes GPW i ekspertka prawa pomogą budować miasto w Dominikanie

Refleksja nad rolą influencerów

Eksperci z branży marketingowej podkreślają, że afery tego typu mogą skłonić marki do większej ostrożności przy wyborze ambasadorów. Istnieje bowiem ryzyko, że wizerunek marki zostanie skompromitowany przez kontrowersyjne zachowania influencerów.

Nie można też zapomnieć o aspekcie prawno-karnym. Jak przypomina portal wiadomoscihandlowe.pl postępowanie wszczęte przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie w sprawie seksualnego wykorzystania osób małoletnich w środowisku youtuberów może mieć dalekosiężne konsekwencje dla osób zamieszanych w aferę.

Skandal związany z Team X stanowi ważną lekcję dla korporacji o tym, jak ważne jest monitorowanie i odpowiedzialne podejście do współpracy z influencerami. Afera "Pandora Gate" przypomina, że w epoce internetu i mediów społecznościowych, reputacja marki może być narażona na ryzyko w każdej chwili, a decyzje o współpracy z twórcami muszą być podejmowane z rozwagą.

Fundusz White Star Capital inwestuje w polską firmę TransactionLink. Znamy kwotę transakcji

ZOBACZ RÓWNIEŻ