Wpływ Pandora Gate na polski rynek: Rossmann wycofuje kosmetyki z logo TeamX

Pandora gate
Fot. shutterstock.
Pandora gate - afera, która obnażyła niewłaściwe zachowania popularnych youtuberów wobec niepełnoletnich fanów wywiera presję na producentach różnych branż. Jak relacjonuje portal wiadomoscihandlowe.pl Rossmann wycofuje kosmetyki z logo TeamX.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Współczesny świat rządzi się prawami influencerów, a internetowi twórcy stali się nowymi gwiazdami, inspirując młodzież na całym świecie. Jednak wątpliwa moralność niektórych YouTuberów zmusza marki do podjęcia kroków w celu odcięcia się od ich wizerunku.

30 najbardziej kreatywnych w biznesie (i nie tylko)

 

Rynek warty 21 miliardów dolarów

Dla biznesu trendy w social-mediach mają przełożenie na konkretne pieniądze, czemu dowodzą badania przedstawione w raporcie agencji badawczej IQS: 21 mln Polaków śledzi co najmniej jednego influencera, a trzech na czterech z nas ulega jego wpływom. Branża influencer marketingu jest warta co najmniej 21 mld dolarów.

TeamX, założona w 2019 roku przez Stuarta "Stuu" Burtona grupa YouTuberów, zdobyła ogromną popularność, tworząc treści bezpośrednio z domu, w którym zamieszkiwali wszyscy jej członkowie. Mimo że działalność grupy zakończyła się w styczniu 2023 roku, a jej założyciel wycofał się z życia publicznego już w 2020 roku, marka TeamX pozostawała symbolem wpływowej internetowej kultury.

Jak przypomina portal wiadomoscihandlowe.pl popularność TeamX zaowocowała licznymi współpracami i licencjami, w tym z markami kosmetycznymi i spożywczymi. Jednym z najważniejszych partnerów była firma Verona Products Professional, która stworzyła ponad 50 produktów marki Ingrid z logo TeamX. Produkty te były dostępne w renomowanych sklepach takich jak Lidl czy Rossmann.

Zbuntowani. Czym jest deinfluencing i czy może stać się istotnym biznesowym trendem?

 

Wpływ Pandora Gate na polski rynek: Rossmann wycofuje kosmetyki z logo TeamX

Skandal wywołany przez film Sylwestra Wardęgi, ujawniający niewłaściwe zachowania Burtona oraz innych influencerów (chodzi o romantyczne i erotyczne kontakty z nieletnimi fankami Stuarta oraz jego kolegów po fachu), spowodował falę negatywnych reakcji. Najważniejszym skutkiem było wycofanie produktów sygnowanych logo TeamX z rynku. Jak poinformowała rzeczniczka sieci drogerii Rossmann, Agata Nowakowska, proces ten potrwa około 2 dni.

Pandora gate wywołała poruszenie nie tylko wśród odbiorców influencerów. O kontrowersyjnej sprawie mówi cała Polska. Afera dotycząca idolów z sieci i ich nastoletnich fanek odbiła się echem także wśród innych marek i celebrytów. Maciej Dąbrowski, prowadzący program na Kanale Sportowym, został zwolniony po kontrowersyjnym filmie, a firma Lipton zdecydowała się zakończyć współpracę z programem. W najbliższych dniach możemy się spodziewać kolejnych rozwiązanych umów między przedsiębiorswtwami a YouTuberami, szczególnie tymi, których zrzeszał TeamX. 

Pandora Gate na ustach polityków

Sprawa stała się na tyle głośna, że komentowali ją czołowi polscy politycy. Premier Mateusz Morawiecki podkreślił konieczność walki z patostreamerami, natomiast minister edukacji i nauki, Przemysław Czarnek, domagał się surowych konsekwencji prawnych dla winnych. Z kolei Donald Tusk zaznaczył, że sprawa pedofilii w Polsce jest poważna i przypomniał o skali nadużyć wobec nieletnich ze strony kleru. 

Afery związane z internetowymi twórcami stanowią ważne przypomnienie, że kultura internetu nie jest wolna od wad i zagrożeń. Pandora gate przyniosła poważne konsekwencje dla wielu marek, ale być może przyniesie też refleksję nad tym, jakie wartości promujemy w cyfrowym świecie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ