O odwadze kobiet wobec zmian

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 87
Jeśli jako kobiety poczujemy się ze sobą dobrze, reszta przyjdzie znacznie łatwiej, choć oczywiście nie od razu – mówiła dr Aleksandra Smyczyńska, szefowa komunikacji w innogy Polska, podczas spotkania mentoringowego z uczestniczkami trzeciej edycji Akademii Liderek Biznesu. Jest to projekt Fundacji im. Lesława A. Pagi od początku wspierany przez innogy.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2020 (55)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W spotkaniu, które odbyło się w Warszawie pod koniec lutego, uczestniczyło 25 kobiet u progu kariery: studentek ostatnich lat i absolwentek wyższych uczelni. Akademia organizuje dla nich staże, warsztaty, a także spotkania z liderkami biznesu bądź życia społecznego. – Od początku chcemy umożliwiać uczestniczkom kontakt z kobietami, które osiągają sukcesy w świecie biznesu, a zarazem  mogą być inspiracją i wzorem do naśladowania. Właśnie dlatego tak ważny jest dla nas fakt, że od pierwszej edycji projektu odbywają się spotkania typu leadership, między innymi z Joanną Kępczyńską, członkinią zarządu innogy Polska – mówi Marta Zenio, koordynatorka Akademii Liderek Biznesu. Zaznacza, że do programu zapraszane są tylko firmy, które promują przywództwo kobiet i wspierają ich rozwój w swoich strukturach. 

Aleksandra Smyczyńska opowiadała podczas spotkania o odwadze wobec zmian w życiu zawodowym i prywatnym. – Czasami odwaga dotyczy małych rzeczy, które jednak wymagają wyjścia poza swoją strefę komfortu. Takie postępowanie kształtuje odważną postawę także wobec dużych zmian – podkreślała. Aktem „mikroodwagi” może być choćby wyjście do kina w pojedynkę. – Przekroczenie własnych ograniczeń, rutyny, daje ogromną satysfakcję. Otwiera również nowe możliwości, nowe przestrzenie – dodała dr Smyczyńska.

Zaznaczyła jednak, że na każdą zmianę trzeba być gotowym: mieć pewność, że się jej chce i zaplanować drogę do celu. Musi w nas być także zgoda na to, że zwykle zaczyna się od małych kroczków. – Jeżeli jesteśmy szczere wobec siebie i mamy to wszystko poukładane w głowie, nie może się nam nie udać – przekonywała. 

Życie zawodowe często jest przez kobiety postrzegane jako przeszkoda w osiąganiu sukcesów w życiu prywatnym i vice versa. Zdaniem dr Smyczyńskiej lepiej zastanowić się, co jest dla nas ważne i co rozumiemy przez sukces. Wyznaczmy sobie własne standardy, które nie zawsze muszą być zgodne z obiegowymi sądami. – Myślę, że najważniejsze to zadbać o siebie. W tym sensie, że jeżeli czuję się ze sobą OK, przekłada się to na mój rozwój, świetne wyniki w pracy, zadowolenie z życia, dobre relacje w rodzinie i z innymi ludźmi. Czy można wyobrazić sobie lepszy scenariusz? – mówiła.

Oczywiście, by spełniać się jako liderka w pracy, trzeba się w nią mocno zaangażować. To wymaga świetnej organizacji codziennego życia. – Na przykład zawsze wstaję wcześnie rano i czytam. Inspiracje znajduje się w różnych miejscach, między innymi  w sztuce, literaturze, historiach ważnych dla nas ludzi. Ponieważ kultura i związane z nią poszukiwania są dla mnie ważne, zawsze znajduję na nie czas – opowiadała dr Smyczyńska, która, robiąc karierę w kolejnych firmach, obroniła m.in. doktorat z literaturoznawstwa. Wykłada też na Uniwersytecie Jagiellońskim i PR na Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

Według niej kobiety mają dziś jak najbardziej szanse realizować się jako liderki. – W świadomych, dobrych organizacjach stawia się przede wszystkim na kompetencje. Jest to zaleta wielu współczesnych korporacji. Tak jest między innymi w innogy, gdzie kobiety odnoszą fantastyczne sukcesy. Talent i pracowitość nie mają płci – zauważyła.  

W pracy i poza nią zawsze pomagało jej to, że lubi ludzi i jest ich ciekawa. Bardzo ważne były też zdobywanie wiedzy i doświadczenia, rozwijanie kompetencji oraz akceptacja zmian. To daje kobietom pewność siebie, której im czasem brakuje. 

Spotkanie okazało się dla jego uczestniczek bardzo inspirujące. – Stwierdzenie, że odwaga może też dotyczyć małych zmian, było dla mnie odkrywcze. Podobnie jak to, że warto pozwalać sobie czasem na lenistwo, które, wbrew pozorom, może przynieść twórcze efekty. Nasze pokolenie za bardzo chce być nieustannie produktywne – sądzi Magdalena, studentka informatyki i ekonometrii, pracująca już w bankowości. 

– Bardzo ważne było podkreślenie, że wiedza i rozwój osobisty dają kobietom większą pewność siebie w relacjach służbowych – twierdzi z kolei Dominika, absolwentka dziennikarstwa, która zaczęła karierę w HR. 

My Company Polska wydanie 4/2020 (55)

Więcej możesz przeczytać w 4/2020 (55) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ