Najnowsze zmiany w przepisach gospodarczych. Styczeń 2020

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 54
Najnowsze zmiany w przepisach gospodarczych. Styczeń 2020
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2020 (52)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

● Reklamy suplementów diety

Nadawcy telewizyjni i organizacje zrzeszające producentów suplementów diety podpisali wspólnie przygotowaną samoregulację w sprawie reklamowania suplementów. Porozumienie jest efektem współpracy przedstawicieli rynku nadawców z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. 

W przyjętej samoregulacji założono m.in., że reklama suplementów diety:

▶ nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze;

▶ nie może sugerować, że spożycie suplementu może zastępować zrównoważoną dietę;

▶ nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją;

▶ nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego

lub wyrobu medycznego;

▶ nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną;

▶ nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia;

▶ musi zostać oznaczona informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych”.

Dodatkowo, nadawcy telewizyjni nie będą mogli nadawać reklam suplementów diety bezpośrednio przy audycjach dla dzieci. Porozumienie obowiązuje od 1 grudnia 2019 r. i dotyczy wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.

● Faktury tylko do paragonów mających NIP nabywcy

Od 1 stycznia obowiązują przepisy nakazujące dla sprzedaży udokumentowanej paragonem fiskalnym, wystawianie faktury VAT tylko wtedy, gdy na paragonie widnieje NIP nabywcy. Sprzedawcy, którzy nie zastosują się do tych regulacji mogą zostać ukarani dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości 100 proc. kwoty podatku wykazanego na wystawionej fakturze. 

Jeżeli zdarzy się omyłkowo wystawić fakturę do paragonu, na którym nie było numeru NIP, należy niezwłocznie wyzerować taki paragon w ewidencji kasy fiskalnej i do właściwego Urzędu Skarbowego złożyć tzw. czynny żal.

Natomiast nabywcy, który odliczył VAT z faktury wystawionej do paragonu bez swojego NIP-u, może zostać wymierzona kara w wysokości 100 proc. kwoty podatku wykazanej na fakturze. Aby uniknąć nieprzyjemności VAT powinien być naliczony tylko z faktur wystawionych do paragonów, na których jest NIP, dlatego najlepiej taki paragon przed oddaniem sprzedawcy, skserować i zachować razem z wystawioną do niego fakturą. Warto też pamiętać, że paragon do kwoty 450 zł brutto (100 euro) z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną, równoważną ze zwykłą fakturą. 

● „Prawo do błędu” dla nowych przedsiębiorców

Na mocy nowelizacji przepisów Prawa przedsiębiorców od 1 stycznia nowi przedsiębiorcy mogą skorzystać z „prawa do popełnienia błędu”. Jest to rozwiązanie dla osób fizycznych, które dopiero rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej lub przedsiębiorców, którzy ponownie otwierają biznes po upływie co najmniej 36 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia lub zakończenia prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Osoby te muszą być także wpisane do CEiDG (przepisy nie obowiązują spółek prawa handlowego).

Z „prawa do popełniania błędów” przedsiębiorca może skorzystać przez pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Dodatkowo powinien należeć do grupy mikroprzedsiębiorców lub małych i średnich przedsiębiorców, dany błąd popełnia pierwszy raz i naruszenie prawa nie jest rażące.

● Indywidualny rachunek podatkowy

Zgodnie z nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw od 1 stycznia wpłata podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podatku od towarów i usług (VAT) oraz niepodatkowych należności budżetowych jest dokonywana na rachunek urzędu skarbowego przy użyciu indywidualnego rachunku podatkowego identyfikującego podatnika lub płatnika (indywidualny rachunek podatkowy). 

Numer tego rachunku jest udostępniany po podaniu identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego lub w urzędzie skarbowym.

Dotychczasowe rachunki urzędów skarbowych do wpłat PIT, CIT i VAT pozostaną aktywne do 31 grudnia 2019 r.

● Płatności za fakturę tylko na rachunki z Wykazu

Od 1 stycznia zapłata za transakcje powyżej 15 tys. zł powinna być dokonana na rachunek wskazany w Wykazie podatników VAT. Znajdują się tam 

numery rachunków bankowych lub imienne rachunki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej otwarte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W wykazie nie ma rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (tzw. ROR).

Jeśli płatność zostanie zlecona na inny rachunek niż wskazany w wykazie (decyduje o tym dzień zlecenia przelewu), to:

▶ wydatku tego nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów;

▶ przedsiębiorca będzie solidarnie odpowiadać ze sprzedawcą za jego zaległości podatkowe w tej części VAT, która przypada na tę płatność.

Wykaz podatników VAT jest aktualizowany raz na dobę, w każdy dzień roboczy.

● Spółki akcyjne z obowiązkową stroną internetową

Według nowelizacji Kodeksu spółek handlowych od 1 stycznia spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne mają prowadzić własne strony internetowe i zamieszczać na nich, w miejscach wydzielonych na komunikację z akcjonariuszami, wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek. Ponadto adres prowadzonej strony internetowej będzie podlegać zgłoszeniu do Krajowego Rejestru Sądowego.

● Niższa akcyza dla hybryd

Od 1 stycznia podstawa opodatkowania dla pełnej hybrydy (HEV) i miękkiej hybrydy (MHEV) będzie wynosić:

▶ 9,3 proc. – dla samochodów osobowych o pojemności silnika spalinowego od 2001 do 3500 cm sześc.;

▶ 1,55 proc.  – dla samochodów osobowych o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm sześc. lub mniejszej;

Hybrydy plug-in (PHEV) i auta elektryczne z REX:

▶ 9,3 proc. – dla samochodów osobowych o pojemności silnika spalinowego od 2001 do 3500 cm sześc.;

▶ dla samochodów o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm sześc. lub niższej do końca 2020 r. obowiązuje zwolnienie z akcyzy.

● Przeciwdziałanie zatorom płatniczym

W świetle nowych przepisów ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która wchodzi w życie 1 stycznia, terminy zapłaty nie będą mogły przekraczać 30 dni od doręczenia faktury, jeżeli dłużnikiem jest podmiot publiczny (z wyłączeniem podmiotów leczniczych) oraz 60 dni, jeżeli wierzycielem jest mikro, mały lub średni przedsiębiorca (MSP), a dłużnikiem duży przedsiębiorca. W przypadku transakcji pomiędzy dużymi przedsiębiorcami możliwe będzie wydłużenie 60-dniowego terminu zapłaty pod warunkiem, że ten termin będzie wyraźnie określony w umowie oraz nie będzie on rażąco nieuczciwy wobec wierzyciela. 

● Inne zmiany to:

▶ wyższe odsetki za opóźnienia w transakcjach – 11,5 proc.;

▶ nieważność umów mających na celu obejście ograniczeń dotyczących terminów zapłaty;

▶ dłużnik może odstąpić od umowy (lub ją wypowiedzieć), gdy umowny termin zapłaty przekracza 120 dni od doręczenia faktury;

▶ wprowadzenie zryczałtowanych kosztów odzyskiwania należności, które są należne zawsze po nabyciu uprawnienia do odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych;

▶ duży przedsiębiorca ma obowiązek informowania wierzyciela (MSP) o posiadaniu statusu dużego przedsiębiorcy;

▶ uproszczenie uzyskiwania sądowego zabezpieczenia przy roszczeniach do 75 tys. zł – wystarczy wykazać brak zapłaty po upływie trzech miesięcy od terminu płatności.

Postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych wobec przedsiębiorców prowadzi  Prezes  Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie wszczynane jest z urzędu. Upoważniony pracownik Urzędu Ochrony  Konkurencji  i Konsumentów  lub  Inspekcji  Handlowej może także przeprowadzić u przedsiębiorcy kontrolę.

Ponadto ustawa o zatorach płatniczych wprowadziła „ulgę za złe długi” w podatkach PIT i CIT. I tak, wierzyciel, który nie otrzymał zapłaty w ciągu 90 dni od upływu terminu płatności, będzie mógł pomniejszyć podstawę opodatkowania o kwotę tej wierzytelności. Natomiast dłużnik będzie zobowiązany do podniesienia podstawy opodatkowania o kwoty, których nie zapłacił w terminie 90 dni. Nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczone towary lub wykonane usługi w świetle nowych przepisów stanowi czyn nieuczciwej konkurencji oraz praktykę stanowiącą nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

● Oznakowanie 

produktów „bez GMO”

1 stycznia wchodzą w życie przepisy nowej Ustawy o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako wolnych od tych organizmów. Ustalają one warunki dla informowania, że produkt lub jego składniki nie są genetycznie zmodyfikowane. Nowe oznakowanie to owal z motywem kolby kukurydzy w kolorze białym na zielonym tle z odpowiednim napisem. Ustawodawca określa m.in. obowiązki przeprowadzania cyklicznych badań laboratoryjnych w akredytowanych laboratoriach zgodnie z normą ISO 17025 na podmiotach, które produkują, przetwarzają, konfekcjonują lub przechowują produkty wolne od GMO i mają zamiar wprowadzić je na rynek. 

Ustawa obejmuje obowiązkiem badania laboratoryjnego nie tylko produkty (lub ich składniki) mające swoje odpowiedniki genetycznie modyfikowane wpisane do wspólnotowego rejestru, ale też inne składniki, np. te przywożone z krajów, w których obowiązują bardziej liberalne zasady dotyczące modyfikacji genetycznych, bądź w których nie ma takich zasad. Producenci lub dostawcy żywności i pasz, którzy dotychczas znakowali swoje produkty jako wolne od GMO w dowolny sposób, jednak ich produkty nie spełniają warunków zgodnych z tą ustawą, muszą wyprzedać swoje zapasy do końca 2021 r.

● Lex Uber

Znowelizowana ustawa o transporcie drogowym wprowadza od 1 stycznia obowiązek posiadania licencji przez pośredników w przewozie osób. Nowa definicja tego rodzaju działalności brzmi: pośrednictwo przy przewozie osób to działalność gospodarcza polegająca na przekazywaniu 

zleceń przewozu z wykorzystaniem domen internetowych, aplikacji mobilnych, programów komputerowych i systemów teleinformatycznych lub innych środków przekazu informacji. Dodatkowo pośrednik będzie mógł zlecać usługi przewozowe wyłącznie przedsiębiorcy mającemu licencję upoważniającą do zarobkowego przewozu osób i będzie za niego odpowiadał również finansowo. Zmienione przepisy umożliwiają stosowanie aplikacji mobilnej jako alternatywnego urządzenia służącego do naliczania opłaty wobec obecnie stosowanego taksometru i kasy fiskalnej. Ponadto zniesiony został obowiązek szkolenia oraz egzaminu z topografii miejscowości i znajomości przepisów prawa miejscowego dla przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy lub kierowcy przez niego zatrudnionego, natomiast będą oni musieli mieć badania lekarskie, badania psychologiczne i okazać zaświadczenie o niekaralności.

---

Daniel Więckowski

doradca podatkowy, dyrektor w RSM Poland

Już teraz przedsiębiorcy powinni zacząć przygotowania do zmian w zakresie obowiązków ewidencyjnych dla potrzeb VAT. Od kwietnia 2020 r. duże przedsiębiorstwa (a od lipca 2020 r. pozostali podatnicy) będą zobowiązani do prowadzenia ewidencji JPK_VAT na nowych zasadach. Nowelizacja przepisów w tym zakresie przewiduje również zniesienie obowiązku składania deklaracji dla podatku od towarów i usług, natomiast dane zawarte dotychczas w deklaracjach, przekazywane będą w formie elektronicznej, jako dodatkowe elementy pliku JPK_VAT.Część ewidencyjna nowego pliku JPK_VAT uzupełniona została o dodatkowe elementy w zakresie typów poszczególnych transakcji. Podatnicy zobowiązani więc będą oznaczyć w ewidencji sprzedaży pozycje dotyczące na przykład: napojów alkoholowych („01”), urządzeń elektronicznych oraz części do nich („06”), pojazdów oraz części samochodowych („07”), usług o charakterze niematerialnym („12”), transakcji z podmiotem powiązanym („TP”). W myśl nowych regulacji, organ podatkowy będzie mógł wezwać podatnika do skorygowania uprzednio wysłanego JPK_VAT, jeżeli zawierać on będzie błędy uniemożliwiające przeprowadzenie weryfikacji. Brak odpowiedzi ze strony podatnika uprawniać będzie organ podatkowy do nałożenia grzywny w wysokości 500 zł za każdy błąd.

 

My Company Polska wydanie 1/2020 (52)

Więcej możesz przeczytać w 1/2020 (52) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie