Jak dbać o płynność finansową w niepewnych czasach

płynność finansowa firm
Fot. mat. pras.
Wysoka inflacja, wzrost kosztów funkcjonowania biznesu oraz słabsza koniunktura gospodarcza negatywnie wpływają na jakość rozliczeń B2B. Jeśli w dzisiejszych czasach przedsiębiorca ma faktury zapłacone na czas, może uważać się za szczęściarza. Jak poprawić jakość rozliczeń i ograniczyć ryzyko związane z niewypłacalnością kontrahentów?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jedna niezapłacona faktura może nie wyrządzić dużej szkody przedsiębiorcy, ale wiele opóźnionych płatności to już poważne ryzyko dla płynności finansowej każdej firmy. W skrajnym przypadku taka sytuacja może doprowadzić nawet do upadłości rozwijającego się przedsiębiorstwa. Dlatego ochrona przed dłużnikami i regularne odzyskiwanie należności to dziś podstawa działania każdej świadomej takiego ryzyka firmy.

Płatności opóźnione o dwa miesiące ma co trzeci przedsiębiorca

Według badania Skaner MŚP przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor w III kwartale tego roku aż 90 proc. przedsiębiorców miało kontrahentów, którym zdarzało się nie płacić na czas. Przed rokiem odsetek ten wynosił 74 proc. Natomiast 46 proc. badanych firm z sektora MSP miało faktury opóźnione o ponad 30 dni, a 35 proc. czekało na pieniądze ponad dwa miesiące. 

Najwięcej kłopotów z uzyskiwaniem terminowych płatności mają firmy z branży handlowej, gdzie ponad połowa przedsiębiorców skarży się na dwumiesięczne opóźnienia płatności. Na zapłatę tak długo czeka też wielu przedsiębiorców z branży transportowej (37 proc.), przemysłu czy usług (odpowiednio 34 proc. i 23 proc.).

Z zapłatą spóźniają się dziś wszyscy – i stali, i nowi kontrahenci

W niepewnych czasach nawet długoletnia relacja z kontrahentem nie gwarantuje terminowej zapłaty. Blisko połowa badanych wskazuje, że z płatnościami spóźniają się zarówno stali, jak i nowi klienci. Co piąty przedsiębiorca jest wręcz przekonany, że opóźnienia to praktyka znanych partnerów biznesowych. Wygląda na to, że stali partnerzy czują wręcz przyzwolenie na późniejszą zapłatę. 

Jak chronić firmę przed dłużnikami 

Jednym ze sposobów ochrony przed opóźnionymi płatnościami jest sprawdzanie partnerów biznesowych jeszcze przed zawarciem umowy. Czasem okazuje się, że nowo pozyskany klient już wcześniej nie płacił innym podmiotom z naszej branży i informację o tym można znaleźć w rejestrze dłużników prowadzonym przez BIG InfoMonitor. Raport o firmie lub o konsumencie zawiera informacje o długach wpisanych do tego rejestru. Dodatkowo dla wielu podmiotów dostępny jest Wskaźnik Ryzyka MŚP: proste narzędzie, które pokazuje ocenę firmy od A do D. 

Raport w wersji rozszerzonej zawiera dane z baz Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich. Dane bankowe wraz z danymi z rejestru dłużników stanowią kompletny obraz kontrahenta, który pomoże zdecydować o podjęciu współpracy lub dodatkowym zabezpieczeniu transakcji. Do uzyskania raportu rozszerzonego potrzebna jest zgoda sprawdzanego podmiotu. 

Monitorowanie stałych kontrahentów, pieczęć ostrzegawcza wzywająca do terminowej zapłaty, kreator wezwań do zapłaty, które można wysłać wprost z systemu BIG InfoMonitor to narzędzia, które pomagają dodatkowo zabezpieczać finanse firmy. W przypadku nierzetelnych kontrahentów pozostaje nam wpisanie danych klienta do rejestru dłużników.  Taka osoba lub firma musi liczyć się z negatywnymi konsekwencjami, np. odmową udzielenia kredytu przez banki, odmową leasingu na samochód lub maszynę, brak możliwości podpisania umowy o zakup produktu na raty, abonamentu na telefon lub internet. Obecność 

w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor jest sygnałem dla innych przedsiębiorców na rynku. Zasada jest prosta, gdy sprawdzający widzi w rejestrze dług, nabiera obaw, że klient i jemu nie zapłaci. 

My Company Polska wydanie 9/2023 (96)

Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie